Hiss eller diss – Prisjämförelsesajter

Jag har länge stått utanför metatjänster som Kelkoo.se, destination.se, reseguiden.se för att nämna några. En metatjänst är jämförelsesajt där vi som leverantörer betalar för att du som kund klickar på ett pris på sajten som leder dig vidare till vår sida.

Metatjänster känns inte bra för mig, mer som ett nödvändigt ont. När jag började jobba med Kelkoo 2004 visade det sig att den som betalar mest, hamnar högst upp bland sökresultaten. Det sorteras med andra ord på popularitet = den som betalar mest hamnar överst på listan så kom ihåg att ändra och sortera på pris när du är inne och söker på de här sidorna.

Är det att jämföra priser när man sorterar resultatet efter den de tjänar mest pengar på? Det har utvecklats till ett priskrig där sajter dumpar sina priser för att komma överst på listresultaten. Går man däremot in direkt hos leverantören och skippar mellanhanden ”prisjämförelsesajten”, så är det normala påslag på biljettpriset.

Är det verkligen meningen att vi ska premiera kunder som går via meta? Jag tycker det borde vara tvärtom eftersom metatjänsterna ändå tar sin del av kakan. Måste man köra fula trick för att använda metatjänster?

Jag har ingen lust med det, men då skulle det se ut som vi är dyrast när vi tjänar 100 sek per biljett! Helt sjukt, man måste ju upp i halv miljard i omsättning per år för att det ska löna sig att köra på meta, annars är det bara en förlustaffär.

Jag har kollat runt och grävt djupare i metaträsket och studerat olika sajter och konkurrenter. Ringde till Destination.se som inte verkar gilla oss, eftersom de sagt ”Nej tyvärr, vi har inte tid” via mail i ett och ett halvt års tid. När jag väl ringde upp donnan så visade sig att de ratade oss pga att vi inte har en sajt i Norge eftersom de delar plattform med finn.no som är marknadsledande i Norge.

Jag höll på att trilla av stolen (flygstolen) faktiskt, ska metasajter välja deras samarbetspartner och börja styra och ställa om vem som får lov att vara med eller inte? Känns helt livsfarligt med tanke på att de skriver artiklar som passar deras tjänst som sedan publiceras på aftonbladet.se

De har ju alla möjligheter att distribuera ut sajten via aftonbladet.se. Destination.se har däremot inga problem att ha flera sajter från samma ägare som använder samma system bakom som levererar samma svar tex Travelstart.se, Seat24, Flygvaruhuset.se, Supersavertravel.se

Vad hände med begreppet jämföra?

Det verkar inte finnas några regler för något längre, allt är tillåtet. Bara för några år sedan var det helt otänkbart att GDS (Global Distribution System, ett bokningssystem för resebranschen) ägde OTA (Online Travel Agent) eller att tidningar startar jämförelsesajter.

Det kommer alltid finnas kunder som bokar via prisjämförelsesajter, men de har ingen aning om var de har bokat någonstans eller hos vilket företag. Vi på Flygstolen får flera samtal om dagen från resenärer som köpt resor online utan att veta vilket företag de bokat hos. ”Kelkoo” säger de bara, när vi frågar. Vissa ringer till oss för att de inte får kontakt med vissa av våra konkurrenter då de varken svarar på mail eller telefon.

Prisjämförelsesajter har blivit en väldigt osund marknadskanal för OTA´s som det är nu.

Många onlinebyråer har svårt att få det att gå runt med minimala marginaler och ibland rena förlustaffärer. Nu har vissa flygbolag förbjudit onlinebyråer att sälja deras biljetter på metatjänster, American Airlines är tex en av dom. Vi får väl se om utvecklingen går mot det hållet?

Allting handlar om pris, pris, pris på jämförelsesajter, men vad händer med ett konkurrenskraftigt pris, trygghet och pålitlig service? På jämförelsesajterna är man bara ett pris, inte ett varumärke som jobbat hårt för att upprätthålla en bra service till alla kunder, det kan ju vara ganska så bra om man råkar ut för något? För mig känns det som att sälja ut sig själv. Vad finns kvar om allt bara ska vara billigt?

Är detta verkligen något som gynnar dig som konsument eftersom priset varierar beroende på vilken väg du klickat dig fram på Internet. När det bara handlar om pris, kommer fler oseriösa aktörer fram och vill tjäna snabba pengar. Utan personal, kundtjänst, trygghet och garantier, gör man verkligen en god affär?

Att vara eller icke vara metaregistrerad är frågan? Vad tycker du?

Skrivet av
Mer från Linda

En dag på kontoret

Vi har haft en del att fira nu i veckan! Det var...
Läs mer

11 Comments

  • Prisjämförelse finns inom alla branscher, så varför inte på resor? Varför ska man betala 48.000 för en hel familj till Phuket hos resebyrå A, om resebyrå B säljer samma biljetter för 43.500 kr? I mina ögon känns det som världens smartaste grej att prisjämföra flygbiljetten innan man bokar.

    Däremot skulle jag lätt kunna betala 44.000 kr för samma biljetter om jag köpte dom hos en resebyrå som erbjuder bra service, och det känns som många resebyråer idag börjar bli allt sämre på service. Och i mina ögon är grunden till bra service en bra hemsida, och där brister det hos flera resebyråer idag.

    Flyget har gått från en prismodell där ett högt totalpris tidigare inkluderade personlig service, väska, incheckning, ombokning till en prismodell med extremt billiga flygbiljetter där alla tjänster förutom själva flygstolen kostar extra pengar. Jag tror att det är samma som gäller för resebyråerna. Man måste kunna erbjuda kunden att boka en billig biljett själv på nätet, eller välja massa extra tjänster och betala för dessa.

    Linda, varför nämnde du inte den bästa :) (och största) metaflygsajten i ditt blogginlägg? flygresor.se Och varför vill ni vara med på Destination.se? Flygresor.se har 10 gånger mer flygsökningar än Destination.se :) Hos flygresor.se får alla resebyråer vara med och vi har samma prislista för alla resebyråer.

    Hur som helst, lycka till med flygstolen.se, jag gillar er sajt!

  • Jag håller med helt och hållet. Samtidigt så uppmuntrar man ju konsumenten att boka via metasajter om det är billigare där än på den egna.

    Jag bokar helst inte via metasajter, men samtidigt är det orimligt att jag ska behöva betala extra för att jag är går direkt till en OTA.

  • Bravo Linda! På tiden att någon vågar ta bladet ur munnen och snacka om spelet bakom kulisserna. Bara det ger mig ökat förtroende för Flygstolen.

  • Håller med dig helt och hållet Linda. Vad gäller banditerna på destination.se fick jag samma svar som du i nästan 2 års tid när jag själv var aktiv i OTA träsket ;-)

  • destination.se? skämtar du med mig, dom har ju inga besökare. schipsteds största misslyckande efter sesam.se

  • Intressant läsning Linda!!!!

    Kan du förtydliga för en som inte fattar..vad är det för skillnad på supersavertravel och flygstolen???

  • Men snyft snyft vad synd om resebyråerna för att det finns tjänster som hjälper kunderna att spara pengar..

    Det är tufft att driva företag på en väl fungerande marknad, lösningen är inte att göra det svårare för konsumenten att jämföra, lösningen är att vara bäst och billigast.

  • Betr Jämförelsesajter och resor

    Linda
    Jag har gjort studier via studenter på Universitet och kan konstatera att jämförelsesajter fungerar dåligt när det gäller resor i jämförelse med produkter…

    Urvalet av vilka som jämförts är inte neutrala!
    Jag har sedan år 2000 haft en kurs på Södertörn inom IT och turism och jag har slagit vad med studenterna vem som hittar lägst pris till ex London och Paris med vissa villkor. Jag har själv till 90 % hittat bästa pris..studenterna har ofta gått via metatjänster!

    Peter Hellman
    reseanalytiker

  • Hej!
    Tack för alla bra kommentarer. Det är onekligen ganska mycket att tänka på innan vi går in bland jämförelsesajter. Jag debatterade på TUR mässan i Göteborg fredags och där efterfrågades det ärliga priser från en expressen journalist. Så det verkar i grund och botten vara en misstro redan från början att vi försöker lura konsumenten på metasajterna? Hon undrade också hur en och samma biljett kan ha flera olika priser? Det har att göra med att vi jobbar med olika GDS ( bokningssystem) och tekniker bakom som är olika bra på olika saker därför kan det skilja från 0-100 sek mellan olika OTA´s. Jämförelsesajter är bra på många sätt men det är bara sättet vi arbetar med dom som jag tycker är aningen fel. Vi får väl hoppas att dom kanske börjar betygsätta OTA´s på metasajterna efter olika parametrar service osv. Ha det jättebra! / Linda, VD

  • Käre Peter Hellman, vad är det du pratar om ovan gällande “dina studier av jämförelsetjänster”.

    Det tycks mig som om dina “vissa villkor” måste vara avgörande för att du själv ska kunna hitta bästa priset och briljera inför studenterna. Själv har jag arbetat på resebyrå både som säljare och biljettör i många år och menar att även en expert som jag har svårt att hitta billigare biljetter under normalförhållanden. Många av resesäljarna runt om i landet använder jämförelsetjänster för att stämma av sina egna kalkyler mot nätet.

    Känns som om du inte är riktigt uppriktig och rättvis, vare sig man nu gillar eller inte gillar jämförelsetjänster.

    För normalkonsumenterna är det ett mycket stort steg framåt, men det vore bra att även se skillnad på aktörernas resp. servicegrad, ekonomi, antalet aktiva år etc. i tillägg till priset. Transparens är viktig för konsumenten, det får vi aldrig glömma vad vi än tycker om fenomenet prisjämförelse.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *