Resedagbok – Kenya del 5

1 – 3 April Masai Mara
Efter några hektiska dagar i Nairobi och med alla intryck från Voi i bagaget, var det nu dags för två nätter i Masai Mara för att smälta allt vi varit med om och samla våra tankar krig det som var vårt huvudmål med resan nämligen våra projekt för att förändra tillvaron för människorna i Kenya. Masai Mara är ett naturreservat i Kenyas inland. Det är den delen av Serengeti som ligger i Kenya. Reservatet är hem åt alla ”Big Five” (elefant, buffel, lejon, leopard och svart noshörning). Själv har jag varit i Masai Mara många gånger. Savannens tystnad är en sådan kontrast till det stökiga storstadslivet i Nairobi. Masai Mara är lugnets mecca. Vägen dit går genom Rift Valley, en bergsänka som går 800 mil genom Afrika. Rift Valley har skapat både Kilimanjaro 5895 meter högt och Mount Kenya 5200 meter högt.

Rift Valley. Foto: Jarle Furali

Samtidigt är Afrikas tre största sjöar Viktoriasjön, Tanganikasjön och Malawisjön en del av denna spricka i jordskorpan. En timmes bilfärd från Nairobi kommer vi till utsiktsplatsen på kanten till denna spricka. Höjdskillnaden från vår plats ner till botten är över 1000 meter. Utsikten är så långt som ögat kan se. Storslaget är mitt ända ord. Efter denna bensträckning väntade 20 mil till av afrikanska vägar. Dom sista 6 milen är genom ren bush där man kör mer vid sidan av vägen än på. Detta på grund av att vägen där är i så dåligt skick att den inte är körbar. Dessa 5 timmar som vi har i bilen går åt till att skriva dessa inlägg. Sedan sist jag var i Kenya har det blivit möjligt att köpa kontankortsmodem som går på mobilnätet. Själv har vi investerat i ett sådant moden. Det finns tre bolag som säljer dessa. Själv köpte vi ett från Orange som är det statliga telebolaget. Vi var lovade att detta skulle fungera väl även ute på savannen. Gissa om vi blev lurade. Vi skulle precis skicka det vi skrivit sedan tidigare och det fungerar inte alls. Västerlänningar som vi är så tänkte vi att vår Lodge måste ju ha internet .. Men inte alls …

På lodgen. Foto: Jarle Furali

Trots att det är en stor Lodge som heter Simba Lodge så får vi helt enkelt inse ”T I A” – This Is Africa och man kan inte förvänta sig att allt fungerar som hemma. Dock har vi fått reda på i efterhand att ett annat bolag som heter SafariCom fungerar bättre men det är ändå inte säkert. Ska du köpa ett kontantkortsmodem i Kenya rekomenderar vi SafariCom. Väl inne på vårt rum som har utsikt över floden Talek tar vi en powernap för att vila efter den långa resan. Innan solnedgången åker vi ut på en safaritur (Game Drive). Masai Mara är storslaget med sina vidder. Det är som hämtat från filmen Lejonkungen. Redan efter 30 minuter stöter vi på en leopard som dragit upp en impala (en antilop art) i ett träd. Det kan ju inte börja bättre med tanke på att det är det mest skygga kattdjuret och det svåraste att se av ”The Big Five”. För mig var det 9 år sedan jag senast såg en leopard. Två timmar senare var vi tillbaka på lodgen med både leopard och lejon på näthinnan.

Denna kväll var vi bara ca 20 gäster på hela lodgen. Trots detta var det en stor och välsmakande buffé med riktigt goda stekta grönsaker. Vi passar på att njuta maten tillsammans med lite rött sydafrikanskt vin från Stellenbosch. En hel flaska kostade 125 kr.. Ganska OK pris tycker jag. Kvällen blev kort eftersom vi skulle upp kl 06.00 för en ny Game Drive. Som vanligt är vi ganska trötta när klockan ringer. En snabb kopp kaffe och sedan bär det av. På ena sidan av bilen går 500 bufflar betandes och på andra sidan ligger två lejon och vilar. Inte ett enda stängsel. Detta är en riktig safari i Afrikas hjärta. All mark i reservatet är statligt ägd. Under två timmar fick vi se alla djur förutom noshörning.

Elefanter i Masai Mara. Foto: Jarle Furali

Det är så mycket djur att man slutar bry sig när giraffer, zebror och elefanter går utmed bilen. Området här är dominerat av Masajer. Detta är en av Kenyas stammar. Förmodligen den mest kända då majoriteten fortfarande lever som förr. Dock är det en av Kenyas mindre stammar. På eftermiddagen fylls lodgen med 200 gäster. Detta på grund av påsklov i Nairobi. Majoriteten av gästerna är Kenyas övre medelklass som passar på att åka ut ur Nairobi för att njuta av ”lugnets mecca”. Efter ett dopp i polen som var hem åt ett par grodor blev det en god dusch för att skölja av allt damm från kroppen. En underbar känsla att få vara ren. På kvällen blev det helgrillad get. Maten på lodgen kommer vi sent glömma.

Lejon stryker förbi i Masai Mara. Foto: Jarle Furali
I Masai Mara. Foto: Jarle Furali

God morgon lördag, vår sista heldag. Den inleddes med en 5 timmars resa tillbaka till Nairobi. Utmed vägen sitter människor med sina hantverk som dom försöker sälja. Jag passar på att köpa en flätad korg med lock som skall fungera som tvättkorg hemma i Sverige. Väl framme i Nairobi på eftermiddagen passade vi på att göra våra sista inköp av presenter till våra nära och kära samt Kenyanskt kaffe och te. Vi började med en tur tillbaka till marknaden för att köpa lokalt hantverk. Det är alltid lika kul att behöva pruta. Man betalar helt enkelt det man vill betala. Vi stannar inte speciellt länge, utan tar en taxi upp till ett köpcentrum som heter Willage Market som ligger granne med FNs högkvarter i Nairobi. Detta märks tydligt då dom flesta på köpcentret är västerlänningar. En absurd syn på ett sätt, men också ganska skönt att få vara ifred utan att försäljarna är på en konstant.

Vi har gjort en deal med vår taxi chaufför för att köra oss upp till Willage Market ca 20 minuters körning, vänta på oss i ca 1 timme för att sedan köra oss 30 minuter till vårt hotell. Chaffören sa att ”you have made my day” när vi betalade 180kr för hela kalaset. Lite speciellt att få känna sig ”lyxig” för en stund just på grund av en taxichaufför. Tillbaka på hotellet packar vi våra väskor. Det är alltid tråkigt att packa. Då vet man att man är på väg hem till Sverige igen. Joel Jarbo började känna sig lite ”turistig i magen”. Vi bestämmer oss för att åka till en Italiensk restaurang som heter Casablanca. Medan man tittar på menyn blir man serverad nygjord brushetta. Maten var mycket god och prislappen helt ok, ca 100kr för brushetta, carbonara och vin. runt hörnan i samma hus finns en bar som är marockansk inspirerad. Här tar man av sig skorna och hoppar upp i stora soffor och får om man vill en vattenpipa. Mycket mysigt ställe som är värt ett besök om man skall till Nairobi. Ganska intressant var att vi på samma ställe var ett gäng muslimer, några ortodoxa judar, kristna och västerlänningar som bara var ute för att ha en trevlig kväll. Kanske finns det hopp för världen.

04:30 ringer klockan för avfärd till flygplatsen. Jag kommer med min två meter höga giraff genom säkerhetskontrollen. Väl inne på flygplatsen finns ett företag som plastar in väskor. Jag hoppas att dom kan packa in min giraff. Dom lovar att göra ett försök, och efter 30 minuter är den så väl inpackad att jag börjar bli orolig över om jag överhuvudtaget kommer få med den av flygbolaget. Vid incheckningen försöker jag vara trevlig för att få med mig min giraff. Det var inga problem alls. Vi tackar Kenya Airways för god service. Afrika är sannerligen kontrasternas kontinent. Om du har möjlighet att åka dit GÖR DET!!

Jarle med vännerna Joel och Joel

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Wonderful Copenhagen

Härliga Köpenhamn – Danmarks huvudstad och den mest populära staden i Skandinavien...