Helsingfors – en överraskning!

Jag och min man har precis kommit hem från en överraskande bra weekend i Helsingfors.  Det är ju inte så att det skrivs så mycket om just Helsingfors som weekendstad. Här toppar ju i stället Barcelona, Rom och Budapest. Därför var våra förväntningar heller inte så väldigt höga vilket resulterade i att vi blev jättenöjda.

* Privat bild
Privat bild

Det var smidigt att ta sig med buss från flygplatsen in till Järnvägstorget som ligger mitt i centrum. Det kostade 4 Euro per man. Vi hade valt ett ganska lyxigt hotell som låg väldigt centralt, Scandic Simonkenttä. Vi ville inte spilla en massa tid och pengar på att åka taxi till och från hotellet. Det visade sig att Helsingfors är en ganska liten huvudstad. Man kunde enkelt promenera mellan sevärdheter, museum och affärer. Det blir ju då också mycket lättare att orientera sig och bilda sig en uppfattning om staden om man tar sig runt till fots. För den som vill kan man också åka med deras charmiga spårvagnar.

Dag 1

Efter en fantastisk frukostbuffé där man som vanligt äter lite för mycket tog vi på sköna skor och kameran runt halsen. Man vill ju leva upp till bilden av en äkta turist! Solen strålade och det var 22 grader varmt redan tidigt på morgonen. Vi gick ner till Salutorget för att ta båten ut till Sveaborg (Soumelinna) som är den stora fästningen som ligger precis vid inloppet till Helsingfors. Vi löste biljetter och en minut senare var vi på väg. Det är en väldigt vacker båttur bland små kobbar.

Upplev Helsingfors med Flygstolen.se
Privat bild – kobbar vid inloppet till Helsingfors

Båtresan tog 15–20 minuter och färjorna gick 4 gånger per timme. Det finns två båtlinjer att resa med och mitt tips är att köpa enkelbiljetter fast att det är lite dyrare. Då kan man resa dit med ena linjen – gå en fin runda på Sveaborg och sedan åka tillbaka med den andra linjen från andra sidan ön. På så vis behöver man inte gå tillbaka samma väg.

Sveaborg är en enorm fästning som byggdes av svenskarna år 1750 som skydd mot ryska angrepp. Fästningen sträcker sig över hela 8 öar och har tillhört tre stater (Sverige, Ryssland och Finland). Idag är Sveaborg en egen statsdel med ca 900 invånare. Det finns dagis, skola, matbutik, restauranger, caféer och flera museum. Det är ett populärt utflyktsmål även för Helsingforsborna själva. Man får en stark skärgårdskänsla och det är väldigt vacker att vandra omkring här.

Sveaborg
Privat bild  – Sveaborg

Väl tillbaka på Salutorget började det kurra i magen. På torget är det fullt av liv och rörelse. Du kan köpa ryska pälshattar, skinnväskor, färsk frukt och mycket annat. Som tur var fanns det flera ställen här vid kajen som serverade mat. Lax, bläckfisk, räkor, Muikku (friterad fisk) med wokade grönsaker och potatis i alla dess former. Gott, billigt och snabbt.

Fisk och skaldjur vid kajen
Privat bild  – lunch vid Salutorget

Nu var det dags att ta en tur på stan. Vi gick längs ”fina gatan” Esplanaden som kantas av lyxiga restauranger, caféer, galleri och fina butiker. Längs Esplanaden ligger en vacker park där det spelas musik och njuts av fikakorgar och glass. Vi hittade ett litet café som när borden inte räckte till la ut filtar i parken. Så där låg vi på en filt i solen och drack varsin caffe latte. Underbart skönt att vila fötterna. Temperaturen var nu uppe på 26 grader i skuggan.

Privat bild – Esplanaden
Stärkta av kaffet slank vi in och tittade på lite konst och spanade in en av Marimekkos många butiker. Vi gick också inom Stockmanns delikatessbutik och handlade med oss oliver, ciabatta, öl och vin. Vi måste ju ha något att mysa med på balkongen.

Väl hemma på hotellet badade vi bastu (vi hade bastu på rummet) och satt sedan och njöt av folklivet på torget nedanför vår balkong. Oliverna slank ner och efter en timme eller så fixade vi oss i ordning och gick ut för att äta. Vi hamnade på en italiensk kvarterskrog med härlig stämning och god mat.

Vi kom i bra stämning och hamnade på uteservering efter uteservering. Vi reagerade båda över att det var väldigt mycket folk i rörelse, kanske för att det var en av de första helgerna med fint väder. Vi hamnade på Corona bar (ett biljardhak) på Eriksgatan där det var bra tryck redan tidigt på kvällen. Det blev en snabb öl innan vi begav oss vidare.

Vi hade läst oss till att Ateljee Bar längst upp i Hotel Torni (på 14:e våningen) skulle vara värt ett besök. Väl uppe hittade vi en liten terrass där det var alldeles för mycket folk. Det var nog fler som läst om just denna bar.  Jag vill inte ens tänka på hur det skulle gå om det började brinna och alla skulle ner för den lilla spiraltrappan alt. med hissen. Innan vi gick besökte jag damernas och det var nog faktiskt kvällens höjdpunkt. Aldrig har jag uträttat mina behov med så vacker utsikt. Underbar utsikt!

Kvällen avslutade vi på The Tiger som är Helsingfors absolut hetaste klubb just nu. Den ligger i penthousevåningen överst på gallerian Kamppi. Vakterna valde noga vem som skulle få komma in och det var nog mycket tack vare att vi pratade engelska som vi lätt kom förbi. Vi tog hissen upp och där fanns det sedan disco i två etage men en riktigt schysst tak terrass. Väl på väg hem efter en lång natt njuter vi av en skön sommarkväll med hela 19 grader varmt.

Spännande fortsättning i morgon! ;)

Flyg till Helsingfors

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Italien lockar … igen

Härom kvällen tittade jag på Tv4´s nya program ”Drömmen om Italien”. Det...

1 Comment

• Det verkar vara ett bra resemål :) Tack för tips på bra aktiviteter och sevärdheter!