Helsingfors – ännu en solig dag

Även idag blev det en stor frukostbuffé med utsikt över torget. Då ser vi att det håller på att byggas en stor scen och tänker att dit måste vi ju gå i eftermiddag/kväll för att se vad som händer.

Idag hade vi bestämt oss för en skön morgonpromenad och ett par museum. Vi går på Design museet där man kan se alla kända designföremål genom olika tidsepoker. Här hittade vi många klassiska föremål. Vi går även till Design Forum Finland där designstudenter ställde ut sina verk.

Vi tog också en sväng ner om Saluhallen. Jag tycker det är helt underbart att gå i saluhallar och självklart så blir man sugen på det mesta. För att kunna äta lunch lite senare bestämde vi oss för att köpa med oss en lite macka med oss ut och sätta oss på kajen. Saligt gott men håll vakt för hungriga måsar.

Privat foto: Härliga smörgåsar från Saluhallen

Sedan strosade vi runt lite i stan och så blev det sushi till lunch. Därefter blev det lite mer shopping följt av kaffe och öl på ett par uteserveringar. Shoppa det gör man på Alexandergatan, på någon av stadens många gallerior (Stockmann, Kampii) eller på Fredriksgatan som har butiker för de med lite tjockare plånbok. Själv så handlande jag några fina handdukar på Marimekko för att stilla mitt shoppingsug.

Vi upprepade kvällen med bastubad och tilltugg på balkongen innan vi begav oss till restaurangen Grotesk. Den gjorde verkligen själv för namnet då det var just groteskt gott. Gör som vi, boka bord då det är en populär restaurang. Fin miljö, god mat, bra service från servitriserna i något udda klänningar. Eftermiddagen tog vi en drink på tillhörande bar. Här var det live DJ och riktigt skön stämning.

Foto: Restaurang Grotesk

Sedan gick vi vidare bort till barkvarteren vid Annegatan och Fredriksgatan. Vi dök in på Loosebar som genast kastade oss tillbaka ett par årtionden och gav oss en hint om hur det varit på den ryska tiden. Vi beställde varsin drink som mer kunde klassas som klibbig saft. Vi ställde den och gick istället vidare bara 3 meter norrut.  Nu hittade vi vad vi letat efter – A21. Det hängde en liten skylt utanför och det såg i princip dött ut. Vi hade fått tipset att ringa på klockan och bara vänta, det skulle det vara värt. Efter ett par minuter öppnar en kille i vit skjorta, väst och med ett anteckningsblock i handen.  Han meddelar snabbt att den vita hörnsoffan i skinn är reserverad men att det fanns plats för två vid baren.  Stället hade en schysst vardagsrumskänsla men samtidigt en riktigt fräsch cocktaillounge med live DJ. Det var ungefär 40 gäster och bakom baren fanns det 5 killar som spexade och gjorde drinkblandningen till en konst.

Det var inte så konstigt att det krävdes hela fem bartenders till 40 man då det säkert tog 15 min att blanda en drink. Glasen kyldes, frukten och örterna krossades och skakades på både längden och tvären. Bardisken var fylld av färska frukter och kryddor. Den 5:e killen hade bara som jobb att städa undan efter de andra. Drinkarna var jättegoda och kostade så klart därefter. Riktigt cool ställe! När jag nu kommit hem hittar jag just baren A21 på 1:a plats bland världens bästa barer. Missa den inte!

Privat foto: Bardisken på Cocktailbaren A21

Dag 3

Efter två dagar med frukostbuffé kunde vi äntligen behärska oss och inte äta allt för mycket. Vi gick till turistbyrån för att se vad vi kunde hitta på. Där hittade vi en broschyr som hette “Helsingfors till fots” som verkligen gav oss något att göra.

Vi promenerade till ett område som hette Berghäll, de gamla arbetarkvarteren. Där fanns det mycket fina hus och en gigantisk kyrka. Sedan gick vi förbi Saluhallen och Alvar Altos vackra kulturhus vars första skiss sägs vara på en cigarettask. Vi passerade även Borgbackens nöjespark, den gamla OS stadion och Operahuset. Operahuset ligger väldigt vackert i den populära parken längs sjön Tölöviken. Vi märkte tydligt att detta var ett populärt jogging- och promenadstråk.

Efter denna långa promenad blev det äntligen lunch och en kopp kaffe. Vi satt länge och njöt då benen behövde vila. Sedan var det dags att hämta våra väskor på hotellet och ta farväl av denna överraskande fina stad.

Jag kan varmt rekommendera en weekend här!

Flyg till Helsingfors

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Bungalows på Gran Canaria

Idag ett tips om ett prisvärt bungalow hotell på Gran Canaria. Vista...