En e-handlares bekännelse

Betalkort - Visa och Mastercard

Den nya lagen om att förbjuda kortavgifter from 1 augusti 2010, gjorde att våra programmerare fick det hett om öronen just när semestern skulle kicka igång. Det tar tid att ändra i koden på webbsidor för att allt ska fungera. Lagen klubbades igenom i juni så det var minst sagt tre intensiva veckor på IT-avdelningen!

Direktbetalning implementerades för alla banker så antalet korttransaktioner skulle minska eftersom vi nu from 1 augusti ska stå få hela notan själv. Jag tycker personligen att det är bra att de är borttagna då det har varit ett irriterande moment vid köp av något på nätet och inte minst sagt när man ska gå ner och handla tuggummi i den lilla kiosken på hörnet.

Det slår aldrig fel, jag har aldrig kontanter på mig! Då debiterar de mig 3-5 kr för köp under 50 kronor. Ja, jag vet att denna tjänst kostar pengar, men hur tänkte regeringen när detta ska minska kontanthanteringen?

Kontanthanteringen kostar mer än korthanteringen, nu kommer vi får se alltfler handlare som inte längre tar kort på köp under 50 kr och jag får inte heller mitt tuggummi.

Lagförslaget var tänkt att stimulera kortbetalningen men jag tror snarare att den får en tvärt-om effekt. Bankerna redovisar inte sina vinster på korttransaktioner utan det ligger i kontorsrörelsen, men kostnaden för banken bör rimligtvis inte vara mer än ett par öre per transaktion. Banken tjänar miljarder på korttransaktioner och det finns ingen konkurrens bland grossistledet.

Vi i näringslivet  pressas alltmer och det är viktigt med transparens.Vad hände med transparensen, banken?

Bankerna bör även titta över interchange avgiften (som gäller om kund betalar med Swedbank kort på ett Nordea anslutet företag) som bankerna får betala till varandra. På så sätt kan de sänka transaktionsavgifterna utåt mot små företagare och större företag.

Hur drabbar det nya lagen mig som e-handlare?

Jo, jag fick en räkning på 1,2 miljoner för en betaltjänst. Jo, jag tackar. Det är nästan så att man inte vill ha kortbetalning på vår webbsida. Direktbetalning via bank kostar mycket mindre och då gäller fortfarandet alla försäkringar. Skönt på sätt och vis att veta att jag är inte är den enda som drabbas utan alla som driver ett företag med butik eller e-handel drabbas.

Efter samtal med banken verkar finansvärlden fått sin egen IATA* nämligen Visa/Mastercard, som styr och ställer. Allt högre krav på säkerhet och bedrägeriskydd ställs eftersom bedrägerierna ökar ständigt i vår bransch.

*IATAInternational Air Transport Association, en internationell organisation som hanterar regler och liknande inom kommersiellt passagerarflyg.

En sak är säker – det kommer  inte bli billigare att ha kortbetalning på nätet, det blir bara dyrare och det blir konsumenten som kommer att få betala med högre priser. Det kan ju vara en sund utveckling i resebranschen efter ett enormt priskrig där man i princip köper in kunderna på sin webbsida.

Höns
Höns i det gröna. Bild från grönaregräs.se

Men visst är det fler än jag som reagerar på sådana här saker? Jag tänker på konsumentmakt och på andra företeelser där vi gemensamt fattar bra beslut, baserade på sunt förnuft. När det framkom att klädföretag kunde sälja sina varor så billigt eftersom det satt små barn i fattiga länder och jobbade långa dagar för inga pengar alls – då röt konsumenterna till och sa att vi betalar hellre mer och vet att kläderna framställts av vuxna som har bra arbetsvillkor.

När jag köper ägg väljer jag alltid de förpackningar som tydligt visar att de här hönsen får gå fritt och har sittpinne, det är värt några kronor extra att veta att inget djur lider för att jag ska få äta en omelett.

Det ska bli intressant att följa mina konkurrenter och flygbolagen angående detta.

Skrivet av
Mer från Linda

Virgin Atlantic

För några månader sen fick jag förmånen att åka med Virgin Atlantic...
Läs mer

2 Comments

  • Avgiften är absurd, kortföretagen tar först betalt av kortinnehavaren i form av “årsavgiften” sedan av handlaren för att kortet används.
    det enda sättet att motverka detta torde vara att alla enas om att höja priserna motsvarande kostnadsökningen och sedan ge en rabatt till dem som väljer att betala på annat sätt.
    Kräver dessvärre samarbete mellan företagarna vilket väl knappas är att räkna med..

  • bra skrivet Linda.
    Ni får stå på er och slåss för att detta är oacceptabelt.

    Google och EU kommenderar hur ni gör affärer. Det funkar ju inte i längden.

    Stephan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *