Vann resa till New York i maj

Vinnare tävling New York

Filip och Ella Skala
Vinnarna Filip och Ella Skala i New York.

I maj hade vi en tävling där vinnaren fick en resa för två samt hotellcheckar till New York. Vann gjorde Filip och dottern Ella från Växjö. I var sitt brev motiverade de varför de ville vinna. Dottern Ella berättade att hon gärna ville se Frihetsgudinnan tillsammans med pappa och så fick det bli! I somras reste de med SAS över Atlanten till New York. Nedan berättar de med egna ord och bilder om sitt äventyr. Alla bilder tillhör Filip Skala och publiceras med hans tillstånd. Följ med på äventyret!

Ella vid Frihetsgudinnan i New York.
Drömmen uppfylld! Ella vid Frihetsgudinnan i New York.

Ellas Resereportage

Det har varit jättekul och jag önskar att jag får åka dit en gång till. Jag trodde inte att det var så stort som det var. Jag är jätteglad för att vi vann. Det bästa var att åka till frihetsgudinnan, när vi var i Central Park och när vi var på toysrus. Här kommer min resedagbok:

1 juli
Kära resedagbok. Idag ska jag åka till New York. Nu sitter jag på hotellrummet och jag ska berätta lite om resan. Först åkte vi tåg och sen flög vi med flygplan. Det var lite läskigt. Jag är här med pappa. Idag har vi gått på stan. Kul.

2 juli
Nu är det morgon och jag sitter på hotellrummet. Jag och pappa ska snart gå och äta frukost. Sedan ska vi åka med en färja till Frihetsgudinnan. Det ska bli kul. Jag ska skriva lite efter det också. Nu ska vi gå. Ses.

Det var jättemysigt på båten. Det var en ganska stor båt. Frihetsgudinnan var jättefin och vi tog en massa bilder på henne med vår kamera. Sedan åkte vi till en ö som hette Ellis Island. Ellis är mitt smeknamn så det var ganska kul. Som att dom hade döpt ön efter mig. Sen åkte vi hem till Manhattan. Där gick vi på Broadway och shoppade lite. Sedan gick vi bara runt och kollade i affärer. Efter det gick vi till Toysrus. Det hade 3 våningar och ett helt hus med Barbiedockor och ett helt godisland. Gott. Vi köpte lite godis och gick hemåt. På vägen köpte vi tacos och åt. Mums. Nu ska jag sova. Godnatt.

3 juli
Hej. Idag har jag varit på Coney Island. Det var svettigt men kul. Det är ett tivoli med olika karuseller och restauranger. Precis bredvid fanns en strand. Vi badade inte men doppade fötterna. När vi kom hem gick vi på stan. Det var kul. Det är kul i New York. Pappa och jag har köpt en Ipod Touch till mamma. Hoppas hon blir glad. Ses.

4 juli
Hej. Idag har jag varit i Central Park. Där köpte vi glass och gick på zoo. Det var kul.

5 juli
Det var 4 juli igår och då var det USAs nationaldag. Det var fyrverkerier som vi kollade på. Vi tittade från vårat hotelltak. Man kan gå upp där. Från taket ser man också Empire State Building. Det var mysigt. Vi har också varit på Dylans Candy Bar där dom har jättemycket godis. Vi köpte en hel låda med godis. Gott. Nu ska vi checka ut. Ses.

Ella i New York
Nästan som på film, spännande New York.

Filips resedagbok
Resfebern började tidigt denna morgon, både för mig och Ella. Det blev en tidig tågresa till Köpenhamn fylld av förväntningar och frågeställningar. Väl framme på flygplatsen hann vi kika lite på affärerna som fanns där och tog även lite mat och fika. Flygresan gick bra förutom att Ella blev illamående strax innan vi skulle landa. Som tur var gick det över lika snabbt som det kom. Det var med stor spänning vi steg av planet och gick fram mot passkontrollen. Ella tyckte det var lite nervöst och övade länge på hur hon skulle sätta sina fingrar på fingeravtrycksläsaren. Vad ska jag säga när jag kommer fram? frågade hon. Säg bara Hello, svarade jag.

Efter det var det dags för bussresa in till Manhattan. Vi steg av vid Port Authority och stegade nästa direkt in på Times Square. Ella kunde inte tro sina ögon och tyckte det såg så mycket större ut i verkligheten. Hon såg på allt som lös i en mängd olika färger och skyltar lika stora som byggnaderna. Vi checkade in och tog en kvällspromenad innan vi trötta föll ner i sängen.

Morgonen började med tidig frukost. Tidig eftersom gatans liv, med taxibilar, morgonpigga joggare och polishusets närvaro inte tillät oss att sova längre. Men att vakna på det här sättet skulle kunna vara min vardag när som helst. Underbart. Vi tog tunnelbanan ner till södra Manhattan där vi tog båten ut till Frihetsgudinnan, något som var Ellas stora dröm sedan några år tillbaka. Äntligen hade hon fått uppleva det hon så gärna ville. Vi tog även båt till Ellis Island, en del av USAs och New Yorks historia.

Inne på Toys R Us.

Efter det blev det en lång promenad upp längs med Broadway och en del shoppande innan vi till slut hamnade på ToysRUs. Ett leksakspalats mitt på Times Square. Flera våningar överfyllda av allt ett barn kan tänkas vilja ha och även behöver, till en viss del. En total upplevelse för Ella som inte alls ville lämna, så efter några timmar där blev det sent och vi hann bara med lite Take out, innan vi nådde hotellet.

Ella i New York
En resa. Ett minne för livet. Ella i New York.

Återigen var vi tidigt uppe och packade ihop våra saker och tog en taxi till vårt nästa hotell, Hotel Metro. Vi tog ett tidigt tunnelbanetåg till Brooklyn, med målet inställt på Coney Island. Ensamma i vagnen hade vi en hel del tid att bara njuta och skoja med varandra. Värmen slog emot oss när vi steg ut på gatan. Än så länge var det inte många som hade hittat hit, men stranden hade trots den tidiga morgonen redan börjat fyllas av lediga New York och New Jersey-folk med sina barn. En del spelade fotboll eller musik medan andra letade efter den bästa platsen tillsammans med sina barn. Vi gick ut på den långa piren och satt och beundrade de många fiskare som hade samlats där.

Solen stekte och vi gick ner till stranden för att svalka oss. Vi hann knappt sätta ner fötterna förrän den heta sanden tvingade oss att rusa mot det kalla vattnet. Just då kändes det som om vi var på den mest underbara plats som fanns. Det här var en plats fylld av det mesta. Vi satte oss ner vid strandpromenaden och åt på klassiska Nathan´s innan vi spenderade en del tid irrandes runt bland alla möjliga karuseller och diverse stånd. En underbar dag med fantastiskt väder och underbart sällskap. Resten av eftermiddagen och kvällen blev vi kvar på Manhattan och hann uppleva solnedgången vid Hudson River.

Vi vaknade på nationaldagen och vandrade sakta upp mot Central Park. Vi startade med ett zoobesök i värmen och fortsatte sedan vidare. En pojke i Ellas ålder jonglerade under ett träd, med allt man kan tänka sig. Folk samlades bara för att se vad han skulle hitta på härnäst. En bit bort, vid Bethesda Fountain, hoppade en grupp amerikaner över varandra genom akrobatiskt inövade konster, ropande det ena skämtet efter det andra, mitt bland folks glada miner och ihärdiga applåder. Platsen där folk samlas varje dag var också platsen där man gärna kunde avvara några dollar för underhållningen man fick.

Ella vann en resa till New York hos flygstolen.se
Mysigt i solen på Manhattan.

Vi satte oss ner på en parkbänk och tittade ut över parken och det folk som hade valt att tillbringa sin dag just där, och bara njöt av varandra och alla upplevelser vi hade fått vara med om. Imorgon skulle vi åka hem och det var med blandade känslor som man hade det i tankarna.

Dagen efter checkade vi ut och vandrade runt på Manhattan för att ta till vara på den sista dagen innan avresan hem. Det var en helt underbar upplevelse att få vara just där och just tillsammans med min dotter. Det går inte att förklara hur värdefullt det är att få vara ensam med sitt egna barn, i ett främmande land, med nya upplevelser och bara njuta och ha så mycket tid till varandra. Vi pratade och pratade från morgon till kväll, om alla världens små och stora saker och inget i hela världen kunde ta vår tid ifrån oss. Inget att ha bråttom till och ingen plan för hur nästa dag skulle se ut eller vad vi skulle göra vid en viss tid. Vi passade på att bara vara med varandra och ta till vara på den stund vi hade för oss själva. Bara kvällarna på det underbara hotellet Metro, liggandes i sängen och tittandes på amerikansk tv, med en burk Pringles mellan oss, var värt resan.

Ella på tunnelbanan i New York
Så värdefullt. Tid tillsammans.

Det går inte att förklara i ord hur underbart det är att få resa med sina barn. Det är verkligen det bästa i livet, att utforska och lära känna nya platser och nya kulturer tillsammans med sina barn och att verkligen HA TID att lägga på sin familj. Så mitt i all stress och vardag som livet ibland kan verka vara fyllt av måste man anstränga sig lite för barnens skull. Den här resan kommer jag alltid att minnas och vi är otroligt glada för att ha fått denna chansen av Flygstolen.
Detta var verkligen en av mina lyckligaste stunder tillsammans med Ella.

Mira, min yngre dotter hade en hel del frågor om New York när vi kom hem och det verkar som om hela familjen ska på resa till den stora staden nästa år. För vem vill inte uppleva en så underbar stad som New York, tillsammans med hela familjen och ha en fantastisk stund tillsammans? Det är det som kallas att verkligen njuta av livet. Mitt liv är min familj och New York är platsen vi alla kommer att vara på år 2011. Tack.

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Freedom i Philadelphia

Har du någon gång känt så här? Att man bara vill bryta...

2 Comments

• Wooho, jag vann ju oxå resa till New York, eller rättare sagt, den första flaxtävligen där jag fick “res 2, betala för 1”. NI är bäst och min New York vistelse var alldeles perfekt!