Australien – Outback Safari

3 dagars outback safari i den Australiensiska vildmarken, Alice Springs, Ayers Rock (Uluru) och Kings Canyon.

Med detta inlägg vill jag passa på och inspirera så många som möjligt till att ge sig ut på sin drömresa och uppleva äventyr som man kommer bära med sig genom hela livet. Läs och njut! Tidigt en januarimorgon var det äntligen tid för mig och min kompis att lämna Surfers paradise och bege oss ut på en oförglömlig äventyrsresa till mitten av Australien, en 3 dagars outback safari i Alice Springs med allt vad det innebär.

Alice Springs ligger 576 meter över havet och området består av en väldigt torr miljö med flera olika öknar. Klimatet är väldigt varierande beroende på säsong. Medeltemperaturen ligger runt 29°C men stiger en bra bit över 30°C på sommaren och kan sjunka till 7°C på vintern.

Alice Springs - Australien - boka hos flygstolen.se
På väg in över Alice Springs. Foto: Privat

Väl framme i Alice Springs hoppade vi på en shuttel buss (något som de flesta hostel erbjuder) så tar den dig direkt dit du ska bo. Dagen därpå gick vi upp vid 6-tiden på morgonen och blev upphämtade av bussen som skulle ta oss runt under dessa tre dagar. Dagen började med en lång bussresa där vi fick lära känna de andra i bussen som vi skulle spendera dessa dagar med. Vårt första stopp blev på en kamelfarm där vi naturligtvis fick bekanta oss med kamelerna.

Jag och Ebba på ridtur. Foto: Privat

Dag två började redan klockan fyra på morgonen, detta för att undvika värmen så mycket som möjligt. Vi begav oss tillbaka till Ayers Rock (Uluru) för att ta del av en fantastisk soluppgång.

Vid lunchtid efter en  fem timmars lång bussresa var vi framme i Ayers Rock där vi skulle spendera vår första natt. Det blev en snabb lunch innan det var tid att bege oss till Kata Tjuta (Olgas). Jag har aldrig varit med om sån värme som vi hade, över 40°C. Framme vid Kata Tjuta gjorde vi en vandring genom The Valley of the Winds en runda på 45 minuter. Här gäller det att dricka vatten hela tiden och skydda sig mot solen.

Alice Springs - Australien - boka hos flygstolen.se
På vandring genom The Valley of the Winds. Foto: Privat

På kvällen tog vi oss till Ayers Rock (Uluru) för att se på solnedgången. Uluru är aboriginernas namn på ”stenen” medan det engelska namnet är Ayers Rock. Uluru är en fantastisk stenformation som ”sticker upp” mitt ur det platta landskapet. Stenen skiftar i färg beroende på väder. Utgångspunkt för Ayers Rock och Olgas är det lilla samhället Yulara. Här finns Ayers Rock Resort med olika valmöjligheter av hotell och backpackerboenden för den som vill bo lite bekvämare än ”under öppen himmel” som vi valde att göra.

Solnedgång, Uhuru. Foto: Privat

När vi hade tittat på soluppgången och klockan hade blivit sju gav vi oss iväg på en vandring runt den fantastiska stenen. Uluru är cirka 3,5 kilometer lång, två kilometer bred och omkring 9 kilometer i omkrets. Toppen ligger 869 meter över havet och hela 2100 meter under markytan. Rundvandringen tar mellan 1½-2 timmar. Fortsätter berätta mer i morgon! Önskar dig en trevlig onsdag.
//Emma

Res till Australien- boka hos flygstolen.se
På vandring runt Uluru. Foto: Privat

Efter en lång dag var vi tillbaka på vår camping. Vi gjorde ordning för att lägga oss och njuta av den fantastiska stjärnhimmelen som visa sig. Jag har aldrig sätt något liknande, det var stjärnor precis överallt. Efter det gjorde vi ett stopp på ett museum om aboriginerna (Australiens ursprungsbefolkning) och deras kultur. Idag finns det cirka 386 000 australiensiska aboriginer vilket är endast 2% av alla medborgare i Australien. Uluru har varit en viktig plats för infödda urinvånarna i många generationer. När man besöker Uluru-Kata Tjuta National Park är det viktigt att respektera aboriginernas kultur och regler. Det sker ett flertal ceremonier vid Uluru. När vi var där var det ceremonier och vissa delar var avstängda för oss turister. På grund av olika ritualer är olika områden förbjudna att fotografera. Idag är Uluru med på Unesco’s världsarvslista.

Fortsätter berätta i morgon! Önskar dig en trevlig torsdag. // Emma

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Never sleepless in Seattle

Berättade igår om Seattle och eftersom det är en spännande stad fortsätter...