Aldrig mer lågprisflyg

https://blogg.flygstolen.se/alla-hjartans-dag-tips/
Dubai Airport.

Nu har jag varit på flygstolen.se i ett år! Jag har lärt mig massor om resebranschen men har fortfarande mycket kvar. Något som jag gärna vill dela med mig av till er är några funderingar kring det här med lågprisflyg.

Jag har precis liksom många andra stirrat mig lite blind på priset när jag letat flygbiljett. Flygbolaget bakom biljetten har inte varit riktigt lika viktigt utan jag har resonerat lite “huvudsaken att jag kommer fram”.

Nu vet jag mer och kommer att fatta beslut baserat på mina nya kunskaper. When you know better, you do better.

Lågprisbolag sparar in på allt de kan för att kunna erbjuda dig en billig biljett. Faktum är att prisutvecklingen i branschen är så osund att man går back på många biljetter bara för konkurrensen är så hög. Vad innebär då det här för dig som resenär? Är det inte toppen med superbilliga biljetter?

Det finns säkerhetskrav i branschen, självklart, men för att ett lågprisbolag ska kunna erbjuda sina låga priser drar man in på allt man kan. Det innebär i praktiken att säkerheten är precis på gränsen till vad som är godkänt. Inte det jag vill tänka på när jag sitter på tio tusen meters höjd. Att det här planet med sin personal ligger precis på gränsen i alla aspekter till vad som är tillåtet.

Här vill inte jag sitta och oroa mig över att säkerheten ligger på gränsen.

En vän skulle resa med Norweigan till Kanarieöarna den 4:e december. Samtidigt utbröt en strejk i Spanien. Hela dagen satt han och hans familj med småbarn på Kastrups flygplats. Informationen man fick var endast via flygtavlorna där deras avgångstid hela tiden flyttades fram. Ingen representant för flygbolaget fanns på plats. Däremot fick man tag i ett telefonnummer till Oslo dit de kunde ringa. Från sin svenska mobil i Köpenhamn. Billigt. Naturligtvis var det telefonkö och timmarna gick. Man köpte mat och dryck och det vet ju alla att det är ganska kostsamt på en flygplats.

Här fick jag sms från min vän om läget och började gräva i vad som hände. Det visade sig att luftrummet var stängt över Spanien pga strejk. Vid sex-sju tiden på kvällen fick min vän tillsist besked om att deras flyg var inställt. De fick ta tåget tillbaka till Malmö igen efter att ha suttit på Kastrup sedan tidig lördagsmorgon.

Det här är sådant som händer. Inget flygbolag går fritt från strejker, askmoln och snöoväder. Men det som skiljer dem åt är hur de hanterar situationen. Min vän kom aldrig till Kanarieöarna, eftersom Norweigan inte hade platser på några andra plan, varken nästa dag eller nästföljande dagar. Lågprisbolag har inte en flotta med plan som står och väntar. Visst fick de pengarna tillbaka. Men ingen ersättning för tåg till och från flygplatsen, telefonsamtal till Norge eller mat och dryck under dagen som de faktiskt har rätt till.

Jag skulle flyga Malmö – Stockholm med SAS i vintras. Pga av is på landningsbanan blev flyget inställt. Direkt hade jag ett sms i mobilen som gav besked. Anställda som tog hand om passagerare, bokade om och svarade på frågor, och en voucher i handen som gällde för mat och dryck för oss som ville vänta på ev. avgång senare.

Flygbolagsallianser (källa Wikipedia)

En flygbolagsallians är två eller flera flygbolag i fördjupat samarbete. De tre största allianserna heter One World, SkyTeam och Star Alliance.

Samarbetena kan för resenärerna till exempel synas i form av:

  • Bättre transfer (både i form av att man flyger till varandras hubbar, och att tiderna anpassas).
  • Bonusprogrammen gäller på alla bolags flygningar.
  • Billiga jorden-runt-biljetter.

Flygbolagen hjälper också varandra att sänka kostnader för biljettförsäljning, incheckning och inköp mm. Flygbolag som ingår i en allians hjälper dessutom varandra med passagerare som behöver bokas om. Man har helt andra resurser och tar ett mycket större ansvar.

Om det absolut värsta skulle hända

En olycka. Människor omkommer. Detta hanteras definitivt annorlunda. När människor omkom i Linateoyckan i Milano 2001, såg flygbolaget SAS till att anhöriga fick komma ner direkt. Från flygplatsen ordnade man sedan transport till bårhuset. Man såg till att de anhöriga fick komma till olycksplatsen för de som ville lämna blommor och ta farväl. Man kallade in präster och krispersonal och försåg alla anhöriga med en kontaktperson på SAS livet ut. Man gjorde helt enkelt allt man kunde för att underlätta i den ofantliga sorg som plötsligt drabbat en massa familjer.

De som var med om nödlandningen i Gottröra 1991, har likaså en livslång kontakt med SAS. Vill man sitta på en speciell sittplats på alla flygningar man gör i framtiden ordnar SAS det. Här finns ett ansvar, empati och en känsla av att det är självklart att det här ska lösas på ett så bra sätt som möjligt. Det är så här det borde fungera med alla resor och flygbolag. Men det gör det inte.

Jag reser ganska mycket. Om något skulle hända mig, vill jag definitivt att både jag och min son får all hjälp och stöd som finns tillgängligt.

Om du dessutom har tankar kring miljön och tycker att det är viktigt att flygbolagen tar sitt ansvar, titta på vilka som lägger ner resurser på att ta fram alternativa bränslen och tänker igenom flygrutter. Inte är det lågprisbolagen. Deras fokus ligger enbart på att överleva och tjäna en slant på vägen. Därför dyker de upp på marknaden och försvinner ibland lika fort. Tro inte att ett bolag som inte ens kan fixa fram en kopp kaffe åt resenärer som lämnats i ovisshet på en flygplats, kommer se till att du eller dina anhöriga får en livslång kontakt om det värsta skulle inträffa.

Nu när jag vet bättre, fattar jag bättre beslut. Därför kan jag med säkerhet säga aldrig mer reser jag med ett lågprisbolag. Vissa saker snålar man inte med.

Skrivet av
Mer från Flygstolen

På ökensafari i Dubai

Jahapp, den bilsjuke skulle på ökensafari. Jag som inte ens kan läsa...
Läs mer

5 Comments

  • Tack för en tänkvärd artikel! Bra. Hädanefter kommer jag till att tänka ett extra varv innan jag kastar mig över lågprisbiljetterna. Efter att ha läst det här, känns det mer som att de riktiga lågprisbiljetterna är bättre lämpade för vissa sorters resor, men i huvudsak har du nog inte mycket att tjäna på genom att tulla på priserna så mycket. Hellre lägga på lite mer och känna att det håller måttet hela vägen ut. Jag vill känna mig trygg och säker när jag reser. Att inbilla mig att det vore möjligt i samma utsträckning trots minimala priser, nej… det vore dumt.

  • Det jag verkligen saknar idag när flygbiljetterna kryper ner i pris är flexibiliteten. Hur enkelt är det idag att fixa fram en enkel biljett till Manilla på Filippinerna? Det gick inte för 30 år sedan heller, men då visste resebyrån att man kunde köpa en snorbillig biljett (120 US$)? ut ur Filippinerna och till Kotakinabalu i Östmalaysia. Sånt finns inte inbyggt i systemen idag.

    Ska jag till London och är ute i god tid så väljer jag billighetsflyg. Ska jag däremot på en lite längre semesterresa väljer jag komfort och service. Flyger jag med barn så gör jag allt för att undvika Star Alliance med sitt affärsreseperpektiv…
    Kartan har börjat ritas om, och flygtranporter skiljer sig inte så himla mycket från andra transportslag idag. Man sitter i en buss med vingar. Ibland har man benutrymme, det är när man betalar för det.

  • Varannan månad flyger jag till England. Det finns inget alternativ än lågpris då. Men med planering så är det som att ta tåget. Går som på räls, men utan förseningar. De senaste 5 åren har jag varit med om 30 min försening det är allt. Men längre sträcker skulle jag nog inte boka lågpris utan mer leta bra resrutter. Se till att man alltid har bra försäkringar och vara ute i god tid för planering och resande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *