Familjesemester i Playa del Carmen

För några veckor sedan kom jag hem från härlig semester från Mexico, Playa del Carmen. Familjen och jag var ville prova något nytt, och Mexico har alltid lockat mig så januari blev det verklighet. Vi åkte med Lufthansa från Köpenhamn till Frankfurt, allt flöt på flög med Airbus så rymliga säten och fräscht. Väl framme var flyget försenat från Frankfurt. Efter några timmar , kände jag att detta stämmer inte efter mycket om och men fick jag reda på att en liten fågel kommit in i motorn när Condor landade i Frankfurt. Efter några timmar förstod jag att detta plan lyfter inte idag, så det blev övernattning i Frankfurt på Steigenberger Airport Hotel, för avresa nästa morgon.

Vi fick inte ut vårt bagage så vi fick ett blöjproblem. Eftersom jag inte hade planerat att resa i 48 timmar så fick jag ont om blöjor till min minsta son, så jag fick ta mig ut på landsbygden och ordna det … låt mig säga att det inte blev några billiga blöjor! Nästa dag var det klart för avfärd kl 08.30, dagflyg 12 timmar, snacka om att dvd, Nintendo DS och min iPhone var fullladdad. Allting ordnade sig väl på plats och vi  träffade en trevlig familj från Gotland som satt framför oss. Barn är otroligt anpassningsbara och de klarade den långa flygresan galant!

Väl framme på Cancuns flygplats som kändes ganska liten, skulle vi igenom passkontroll och även bagagekontroll när vi väl hämtat väskorna. 45 minuter tog det sedan till Playa del Carmen. Familjen som vi träffade skulle bo lite utanför Playa del CarmenBarcelo Maya Resort. Vi hade bokat ett boende i Playa del Carmen 200 meter från stranden och 50 meter från Avenida Quinta som heter Riviera del Sol.

Riviera del Sol . Foto: Privat

Ett litet charmigt hotell som är familjedrivet och vi fick ett rum med två dubbelsängar och en stor balkong. Låt mig säga att vi sov ganska gott den natten!  Det serverades god frukost med juice, kaffe, toast och marmelad och flingor till barnen så förstås färsk frukt.

"Vår strand" Playa Mamitas. Foto: Privat

Tidskillnaden är 7 timmar så det tog några dagar innan vi kom in i rätt rytm, problemet var att hålla sig uppe på kvällarna. Solen  tog hårt på våra vintervita kroppar så bara av den saken blir man trött:) I hotellet ingår det Mamitas Beach Club så vi fick handdukar varje dag av hotellet för stranden samt en inträdesbiljett dit. Då ingick det 2 strandstolar och ett parasoll, och trevliga servitörer som passade upp oss med både dricka och mat. Se min filmsnutt  från Mamitas Beach Club här Stranden imponerade med en vit strand och turkost inbjudande hav. De första dagarna var det ganska blåsigt men det var bara skönt så vi fick acklimatisera oss i värmen.

Härliga "sängar" fanns att hyra på Mamitas Beach Club. Foto: privat

Efter några dagars strandhäng bestämde vi oss för att åka ut till Xel-ha som är ekopark 60 km söder om Playa del Carmen. Ekoparken är byggt kring en naturligt akvarium där man kan snorkla , åka  med de naturliga strömmarna på en med en flytring som ser ut som ett jättedäck. Jag provade åka, det tog ca 20 minuter att ta mig till huvudbyggnaden och blev ganska jobbig pga all motvind, låt mig säga att jag ficka träna mina magmuskler! Mat ingick i inträdet kostade 69 USD för vuxen.  Taxi dit kostar ca 500 pesos ca 250 sek och tog ca 1 timme.

Xel-ha ett naturligt akvarium . Foto: privat

Växla till pesos så mycket det går hemma, det är mest fördelaktigt att betala med den på plats. Vissa tar 500 pesos eller 50 dollar vilken vi förlorar på  ett litet tips eftersom vi märkte att det kunde vara svårt att få tag i pesos ibland på plats. Prisläget är billigare än hemma ca 50% och går man några kvarter bort så kan man hitta ännu billigare.  Det kommer mer imorgon, håll ut!

// Linda

Skrivet av
Mer från Linda

Underbara Karibien

Välkommen till Karibien! Har du som jag alltid drömt att åka till...

3 Comments

• Är också sugen på Mexico, men åker vi åt det hållet så blir det Kuba eftersom maken är därifrån.

Tråkigt med förseningarna, men du vet väl att du har rätt till €600/person pga detta?! Kolla på Condors hemsida under Help & Contact/Terms & conditions, punkt 15.3 på listan. Skickade ett mail till dom igår pga svågerns försenade flight. :)

• Jättekul att läsa om eran resa till Mexico =) Funderar själv på att åka dit i december. Men jag undrar, hur tar man sej från Cancun till Playa del Carmen smidigats? Tänkte om man kanske landar sent och är trött o s v.. då vill man ju gärna ha det klart för sej. Taxi?

• Tack för dina kommentarer , det är inga problem att ta sig till playa del Carmen. Det finns taxis som väntar utanför kostar ca 500-600 pesos och tar ca 45 minuter. Om du bokat hotell via oss så kan vi boka in en transfer till dig om du vill slippa tänka på det. Bokad transfer kostar närmre 500 SEK istället för att ta taxi på plats kostar 300 SEK. Hoppas detta var svaret på dina frågor . Hälsningar Linda