Kuala Lumpur

Skrev tidigare om vår resa till Bali, därifrån skulle vi till Thailand men tog ett storstadsbreak i Malaysias huvudstad Kuala Lumpur några dagar på vägen.

Vi hade redan mellanlandat i KL och varit där en natt på vägen till Bali och därmed hade vi även fått in- och utrese stämpel i passet 10 dagar innan vi landa där igen, alla utom vår lilla tjej Alvina som de inte stämplat ut ur Malaysia … det blev ju strul kan man säga, men de kom fram till att det var deras fel och problemet var över ganska snabbt, men man hinner bli nervös om både det ena och det andra under tiden de står och diskuterar och pekar.

Vi tog en taxi till vårt Hotell Swiss Gardens, vi fick taxichaufförens visitkort och dealade redan då om pris tillbaka till flygplatsen några dagar senare, funkade klockrent och vi fick ett mycket bättre pris än om vi hade bokat från hotellet.

Utsikt från hotellrummet, KL Tower Foto: Kimmo

Hotellet låg riktigt bra, vi bodde på 11:e våningen med utsikt över det 421 meter höga KL Tower som är Malaysias näst största byggnad, det var promenadavstånd till det mesta av intresse för oss men vi åkte mest taxi och även monorail och tåg.

Första dagen skulle vi åka upp i Petronas Twin Towers 451,9 meter, Malaysias högsta byggnad och världens för tillfället sjunde högsta. Turister kan varje morgon köa för en mängd biljetter som ger tillträde till gångbron mellan tornen, men inte på måndagar … vi var där en måndag, typiskt!! Vi gick omkring utanför och inne i det stora köpcentret istället. Det fanns även en stor lekpark där lekte vi ett tag. Man kan inte säga annat än att Twin Towers är maffigt, jag gick tillbaka dit själv senare.

Vi gick en sväng på Petaling Street, marknadsgatan där det säljs allt dag som natt, den är även centrum för KLs China Town, ännu en upplevelse! Därifrån testade vi tåget som tog oss till Time Square och Berjaya shopping center med över 1000 butiker och en fullstor nöjespark, helt galet.

Ni som får chansen att mellanlanda i KL på väg någonstans eller på väg hem, stanna en natt eller två!! Helt klart värt det!

Petronas Twin Towers Foto: Kimmo
Lekpark vid Petronas Twin Towers Foto: Kimmo
China Town Foto: Kimmo

Det hände inte så mycket mer i KL under de här dagarna, vi bad hotellet ringa vår taxichaufför och han dök upp riktigt snabbt och körde oss till flygplatsen där vi hade riktigt god tid på oss då vår lilla dotter visste att det fanns ett tåg som man kunde åka fram och tillbaka mellan terminalerna … och det gjorde vi :-) Och sen var det det där med incheckning och flyga med barn … “oohh you got kids, please check in over here”, och där var det såklart ingen kö, det gillar vi.

Vi flög till Bangkok … To be continued

// Kimmo

Skrivet av
Mer från Kimmo

London

Jag och en vän gjorde en spontan resa till London förra helgen....