Chai Chet Koh Chang

Här kommer ett inlägg från en gästbloggares gästbloggare, min vän Jennifer berättar och visar bilder från Thailand nedan. // Allt gott i solen! Kimmo

Chai Chet resort Foto: Jennifer

I februari hade vår familj bokat en vecka till Egypten för att fira sambon som fyllde jämt. Som för många andra blev den resan inställd och panik utbröt här hemma. Vart skulle vi då åka? Efter mycket räknande och pusslande bestämde vi oss istället för tre veckor i Thailand. Det skulle bli vårt tredje besök i landet och vi hade en av våra favoritöar Koh Chang som ett självklart val. Förutom Elefantön besökte vi även Koh Samet och ett härligt hotell inne vid Jomtien/ Pattaya.

Efter lång väntan med mellanlandning i Peking så kom jag, sambon och barnen på 9 och 12 år äntligen ner till Thailand, vi övernattade hos min styvmor i Bangkok. Morgonen efter skjutsades vi ner till Koh Chang vilket är en resa på ca 6 timmar totalt med färja och bil. Vi bodde första nätterna på Buffalo Bills Steakhouse som ligger på White Sand Beach. Dagarna tillbringades såklart på stranden och barnen badade i ett av strandhotellens pooler. Tyvärr råkade de ut för en reaktion av poolvattnet och svullnade upp i ansikte och fick utslag, Aloe Vera hjälpte inte här.

Buffalo Bill Foto: Kimmo

Då min styvmor och pappa bott på Chai Chet Resort och tjatat på oss att bo där hade vi bett dom boka ett par nätter där åt oss i förväg. Vi tog en taxi till stranden Klong Prao och kom fram till resorten där vi genast fick hjälp med väskorna, incheckningen gick relativt smidigt,väskorna fick vi uppburna till rummet och välkomstdrinken var snabbt i handen på oss. Vi skulle bo i en “Hillside villa” i “djungeln” bakom huvudbyggnaderna men nära poolen som tur var för barnen.

Chai Chet Bungalow Foto: Jennifer

Inredningen var av standardtyp och badrummet hade takfönster. Rummet var utrustat med safetybox, kylskåp och tv. Dottern sov på en madrass på golvet och vi andra tre delade på dubbelsängen.

Dagarna tillbringade vi vid och i poolen allihop, nu hade barnen även fått hjälp med sina utslag av en hjälpsam apoteksinnehavare. Invid poolen utfördes massagebehandlingar och vi tog varsin oljemassage alla fyra, underbart som alltid!

Vi åt på hotellets restaurang med underbar utsikt över vattnet. Här bjöds det inhemsk thaimat och barbeque av alla slag. En av middagarna bestämde jag mig för att prova ett grillspett med vad jag trodde var sparris, munnen brann eftersom jag satt tänderna i en chilifrukt! Gissa om personalen skrattade?

Chai Chet resort ligger på en udde längs med Klong Prao River och var en trevlig överraskning för oss. Klong Prao beach låg alldeles brevid men resorten har ingen egen badstrand. Alla stora byggnader var i typisk pampig thaistyle och poolområdet var imponerande och mycket lockande med vattensprutande elefanthuvuden längs med poolkanten, en härlig poolbar fanns också. Bortanför huvudbyggnaderna låg de nybyggda villorna med egna soldäck mot vattnet, bakom dessa mot en liten vik låg ytterligare en typ av villor av lite högre standard än de vi bodde i.

Brevid vårt boende fanns en liten stig för djungletrekking och en spännande promenad mot en av de två utkiksplatserna som resorten är känd för. Den gick längs med kusten i djungeln och utsiktsplatsen där var den mest barnvänliga. Den andra utsiktsplatsen låg precis bakom de finare villorna och nåddes genom en klättring över klippor via gamla pinnstegar. Vartenda steg var värt utsikten vid solnedgången, helt magiskt och otroligt rofyllt.

Chai Chet Foto: Jennifer
Klong Prao Beach Foto: Jennifer
Chai Chet Bungalow Foto: Jennifer
Chai Chet Resort Foto: Jennifer

Vårt boende kostade ca 400kr/natt med extramadrass på golvet, frukost ingick inte i priset. Chai Chet resort är helt klart ett ställe som rekommenderas av mig och min familj.

//Jennifer

Skrivet av
Mer från Kimmo

Koh Chang

Koh Chang ligger ca 350 km sydöst om Bangkok nära Kambodja i provinsen Trat...