Koh Samet

Nu kommer en reseberättelse i flera delar då vi flackade runt lite här o där för något år sen, inte helt oväntat handlar den om Thailand men även om några dagar i Laos. Resan började med att jag, Malin, Filippa och min syrra Heli åkte Austrian Airlines till Wien där vi hade ett flygbyte för att åka till Bangkok.

När vi lyft från Wien dök det upp en kille i röd tröja, precis som personalen på Austrian har, han sa nåt på halvknackig engelska och jag tittade upp på han men brydde mig inte så mycket förrän jag tittade upp igen för jag kände igen ansiktet … det var Jonas, en kompis och hans tjej Linda som hade överraskat oss och bokat samma flyg, det var då jag fattade varför han ringt och undrat flera gånger vilket flyg vi bokat och var vi skulle bo i Bangkok. En suverän start på en super resa.

Framme i Bangkok bodde vi en natt på ett hotell precis vid Patpong, middag med andra goa vänner och swisch iväg med taxi dagen efter till Jomtien där mina föräldrar väntade. I Jomtien stannade vi några dagar, bodde i en lägenhet på 10:e våningen som en vän till mina föräldrar ägde. Vi låg mest vid poolen och tog nån sväng in till Pattaya för att shoppa och se hur det var där. En elefantridningsdag hann vi med också.

Poolen i Jomtien Foto: Kimmo
Redo för elefant trekking Foto: Malin

Taxi från Jomtien till Ban Phe och färja över till Koh Samet och flaktaxi till Ao Wai och Samet Ville Resort som ligger nästan längst ner på ön, det var det enda stället det fanns ledigt boende på.

Ao Wai är en alldeles förträffligt härlig strand där vi bodde längst ner med en alldeles egen del av stranden, det var grymt. Bungalowen var inte 5 stjärnig men läget var det, när man öppnade dörren på morgonen så kändes som om man låg på stranden … Grymt trevligt. Vi var där 5 nätter och det enda folk gjorde var att läsa böcker, bada och äta på den enda restaurangen med andra trevliga människor.

Solnedgången var på andra sidan ön så jag gick upp flera mornar för att se soluppgången istället, bättre start på dagarna kan man knappt få.

Vår Bungalow på Ao Wai Foto: Kimmo
Ao Wai beach Koh Samet Foto: Kimmo
Soluppgång Koh Samet Foto: Kimmo

När vi skulle därifrån till fastlandet var det flera som skulle åka samtidigt så jag bokade en speedboat för 11 personer från Ao Wai stranden direkt, den kom aldrig och vi blev upphämtade av en bil där vi alla satt på flaket, den var för ca sex pers och vi var som sagt 11 … trångt men ganska kul ändå.  Färja till fastlandet och bussen till Bangkok missades såklart med två minuter, vi prutade på en minibuss och 3 timmar senare var vi i Bangkok.

Fortsättning följer …

//Kimmo

Skrivet av
Mer från Kimmo

Ett tack till London OS 2012

I skrivande stund är OS i London slut för den här gången....

1 Comment

• Speedboat eller färja – same,same but different! Bäst att lära sig direkt ;-)