Kusadasi, Turkiet

Fina mysiga Kusadasi i kvällssolen. Foto: Madeleine

Jag berättade i ett tidigare inlägg om mina äventyr i en vattenpark. Idag tänkte jag ta med dig till Kusadasi stad som ligger vid det Egeiska havet i Turkiet. Kusadasi ligger ca 95 km från regionens största stad Izmir. Här bor ca 65 000 människor men liksom på de flesta sommarorter stiger befolkningsmängden på sommaren rejält. Området är gammalt, här har kultur och konst varit framträdande i tusentals år. Här finns bl.a en vacker moské från 1600-talet, en hamn och en gammal stad med gågator.

Gott om butiker. Foto: Madeleine
Fruktvagn nära hamnen. Foto: Madeleine

För dig som tycker om shopping finns det gott om butiker, nästan för många! Här säljs kopior på det mesta, kläder, skor, parfym, klockor och väskor. Fler än jag som har en son hemma som inte är något större fan av shopping, med undantag för dataspel? Tänkte väl det. Men tänk, något hände med min son när vi gick i de här mysiga kvarteren, för plötsligt lade han sin arm om mig där vi gick och åt glass och utbrast spontant “Vad mysigt vi har det!” Mammahjärtat fylldes av värme.

Butiksfasader. Foto: Madeleine
Fåglarna trivdes i eget hus. Foto: Madeleine

Vi blev varnade på hotellet att inte köpa parfym. “Ni får lukta på den äkta varan, sedan säljer de vatten inslaget i kartong med plast och allt”. Vi var inte intresserade av att köpa något egentligen men det blev ändå en souvenir, jag köpte en lykta i vitt med silverdetaljer. Det här med att pruta tycker vissa är jobbigt medan andra tycks vara födda på en marknad och älskar att köpslå. Själv ligger jag nog någonstans mittemellan. Jag bestämde mig för hur mycket jag tyckte att lyktan var värd för mig och sedan höll jag det i tanken under våra förhandlingar. Säljaren ville först ha 30 euro, jag kontrade, han suckade, jag kom med ett nytt lägre bud, han slog ut med armarna, jag gick halvvägs ut ur butiken … ja så där höll vi på tills jag fick den för 14 euro, vilket var det pris som jag bestämt för mig innan. Kanske tjänade han bra på mig, kanske ingen större summa, för mig var det i alla fall helt ok.

Dags för det stora köpslaget. Foto: Madeleine

Efter det stora köpslaget gick sonen och jag på restaurang. Den låg lustigt nog nästan mitt emot Mc Donalds men min tonårspojke vill äta kött så ofta han får tillfälle, så det fick bli restaurangen. Han beställde sin biff. Utan sås. Utan ketchup. Så “torrt” som möjligt, bara det är en stor halvblodig biff så är han i himlen. Själv åt jag lasagne som var gott.

Biffen som kom in var stor och sonen fick kämpa för att få i sig de sista tuggorna. “Du behöver inte äta upp, sa jag, är du mätt så är du, det vet du väl?” “Nu är det man mot kött mamma, jag måste äta hela.

Mysiga restauranger! Foto: Madeleine

Efter den goda middagen begav vi oss tillbaka till vårt hotell där det bjöds på kvällsunderhållning. En tribute till Michael Jackson med tolv duktiga dansare. Så gott att sitta ute sent på kvällen, se stjärnorna på himlen, höra cikadorna spela i buskarna och inte frysa ett endaste dugg. Semester är allt toppen!

// Madeleine

Skrivet av
Mer från Flygstolen

San Francisco

Vi fortsätter på temat USA och berättar lite om San Francisco. San...