Vi testar Turkish Airlines

Turkish Airlines fkyger gärna Boeing.
Turkish Airlines fkyger gärna Boeing. Foto: Boeing Company

Dags igen för ännu en recension av ett flygbolag, den här gången har vi rest med Turkish Airlines Köpenhamn-Istanbul-Dubai-Istanbul-Köpenhamn. Vi har suttit i två olika klasser, economy och business samt rest i olika typer av plan. Enligt Skytrax* är Turkish Airlines Europas bästa flygbolag 2011 framröstat av 18 miljoner resenärer.

*Skytrax är världens ledande organ för översyn av flygbolag och flygplatser.

Turkish Airlines grundades 1933. Det är Turkiets nationella flygbolag baserat på Atatürk Internationella flygplats i Istanbul. Flygbolaget har ett nätverk med reguljära linjer till 103 internationella och 28 inrikesdestinationer, och trafikerar totalt 134 flygplatser i Europa, Mellanöstern, Centralasien, Fjärran östern, Afrika och USA. Man är medlem i Star Alliance.

Vår första sträcka Köpenhamn-Istanbul flög vi med en B737-800, ett av 52 st plan i samma storlek i deras flotta. Planet tar upp till 189 passagerare, kan flyga max 823 km i timmen och är drygt 40 meter långt. På den här sträckan fick vi sitta i business class, vilket innebär att vi satt bland sätena längst fram som har större benutrymme. Här serveras också en välkomsstdryck samtidigt som de andra passagerarna i ekonomiklass håller på att komma på plats. Sätena var turkosa, det har inte jag sett förut! Det visades film, den senaste Apornas planet, och serverades en tre-rätters menu, yes please!

Turkish Airlines - Flygstolen testar
Turkish Airlines - Flygstolen testar. Foto: Madeleine

En stor fördel när man flyger business class är att man får tillträde till flygbolagens lounger på flygplatserna. Turkish Airlines lounge på Atatürks flygplats var fantastiskt fin. Stor men ändå mysig. Här inne finns allt en resenär kan behöva utan kostnad, det ingår i flygbiljetten. Att flyga business class i förhållande till economy skiljer sig i pris ganska avsevärt, en business biljett kostar vanligtvis tre-fyra gånger så mycket. Biljetten ger dig bl.a. större möjligheter att boka om, ändra och få återbetalning, du får ta mer bagage och har egen incheckningsdisk.

Tillbaka till loungen i Istanbul. Här finns bl.a. mat, dryck, datorer, tv, lekrum för barnen, playstation, tidningar och ett biljardbord.

Stort men ändå mysigt. Loungen i Istanbul. Foto: Madeleine
Stort men ändå mysigt. Loungen i Istanbul. Foto: Madeleine
Ett parti biljard innan planet går? Foto: Madeleine
Ett parti biljard innan planet går? Foto: Madeleine
Mat, dryck, TV ... här inne finns det mesta. Foto: Madeleine
Mat, dryck, TV ... här inne bjuds på det mesta. Foto: Madeleine

Efter att ha suttit i loungen, ätit en god pasta som serverades där och vilat ut i stora sköna skinnfåtöljer var det dags för sträcka två. Istanbul till Dubai. Även här skulle vi få sitta och lyxa till det i business class. Planet var en A321-232 som tar upp till 194 passagerare. Turkish Airlines har 28 st av den här flygplanstypen i sin flotta.

Flygstolen testar att resa med Turkish Airlines
Där sitter jag och testar att resa med Turkish Airlines. Foto: Madeleine

Efter några härliga och intensiva dagar i Dubai, som jag givetvis kommer att berätta mer om, var det dags att resa hem igen. Resan gick via Dubai till Istanbul i samma typ av plan vi kom hit med. Däremot var det ljuva livet i business class slut, nu skulle vi testa economy som var en positiv överraskning. Bildskärm med film i varje säte och lika god mat. Visst var inte benutrymmet detsamma men man är ju mer van vid den här typen av resande.

Flygstolen testar att resa i economy med Turkish Airlines. Foto: Madeleine
Flygstolen testar att resa i economy med Turkish Airlines. Foto: Madeleine

Den sista sträckan på vår färd var Istanbul-Köpenhamn. Dags att bli bortskämd igen med business class i ett B737-800, samma som på vägen hit, dock med svarta skinnsäten istället för turkosa. Maten ombord var toppen, min favorit blev ravioli med svamp men mina medresenärer frossade i svärdfisk och Filet Mignon. Lyx! Personalen var trevlig oavsett klass vi reste i och allt gick helt enligt tidtabell med fina landningar och bra information.

Necessär från Turkish Airlines, snart din? Foto: Madeleine
Necessär från Turkish Airlines, snart din? Foto: Madeleine

Sammanfattningsvis kan jag bara hålla med de 18 miljoner resenärer som tycker att Turkish Airlines är Europas bästa flygbolag. De får en 4:a av mig i betyg*. Alla resenärer i business fick en necessär på väg till Dubai. Den innehöll allt man kan behöva på resande fot: ögonmask, strumpor med halkskydd, fuktkräm, skohorn, öronproppar, cerat, kam/borste, tandborste och tandkräm samt ett klistermärke att sätta på sätet “Väck mig vid måltider”. Vill du ha den hemskickad till dig eller någon du känner som skulle behöva en sådan? Mejla mig en kort motivering så skickar jag den till dig med trevlig anledning. madeleine@flygstolen.se

*Vår betygsskala går från 1-5 där 5 är bäst. Du undrar kanske vad som krävs för en 5:a? En femma är en extremt hög nivå som t.ex Qatar håller med tv-skärmar i alla säten, vinlista och kända kockar bakom menyn. Internet ombord är något vi också efterlyser, speciellt på längre flygningar. Hoppas du får en lång skön helg! // Madeleine

Övriga flygbolag vi testat hittar du här:

Malev Hungarian Airlines
Lufthansa
Thai Airways
Bangkok Airways
Brussels Airlines
Icelandair

 

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Tre hotell i Köpenhamn

Clarion Collection Hotel Mayfair ligger bara några minuters promenad från Tivoli, centralstationen,...
Läs mer

7 Comments

  • Är nyss hemkommen från en tur/retur Bangkok med mellanlandning i Istanbul med Turkish Airlines. Fyra flighter sammanlagt alltså. Fick höra innan resan att Turkish Airlines skulle vara super och det kändes ju bra, men vi blev ordentligt besvikna. Har sällan stött på så ogästvänlig kabinpersonal. Inte ett leende nånstans.. frånsett kocken som glatt hälsade oss ombord på sista flighten. Det låg gammalt skräp å skit å nedtryckta använda våtsavetter i fickan framför från föregående flight/flighter. Fönsterna var nedsmeggade från flottiga skallar, snoriga barnansikten å gud vet vad. På en toa svämmade nått över så det stank kodynga i hela kabinen. På långflighten från BKK till Istanbul så buggade skärmarna så illa att man inte kunde se film eller nånting överhuvudtaget och kabinpersonalen blev mest irriterad på de som försökte, men som inte förstod varför det inte funkade. Maten var ok, men absolut inte något över det ordinära. Om man tordes fråga efter något att dricka så fick man givetvis detta, men i ett glas fyllt till en tredjedel. Det blev till att tjata till sig fem sex påfyllningar om man var törstig. Vilket ju också påförde ytterligare sura miner från den redan så snorkiga staben.

    Turkish Airlines – Nej tack

  • Är nyss hemkommen från en resa där jag landat 12 gånger. De längsta flygningarna har jag gjort med Turkish Airlines. Hur de kunnat utses till Europas bästa flygbolag är för mig en gåta. jag kommer aldrig mer att anlita detta bolag, betalar hellre flera tusen extra om så behövs.
    Personalen är otroligt ogästvänliga och konverserade bara med varandra tvärs över stolsraderna, tog ingen ögonkontakt med passagerare förrän man blev riktigt arg och då gick de i försvarsställning omedelbart och hade ingen förståelse för att vi väntat i 40 minuter på ett glas vatten t.ex. Matlistan vi fick var fullständigt onödig för det fanns ändå bara en maträtt att välja på, det andra tog slut efter några stolsrader. Ölen var också slut. det sprangs mellan avdelningarna och hämtades olika saker och de blev förbannade på mig när jag pratade med min man på svenska. Jag uppmanades att tala engelska eller turkiska !!!, men då gick jag i taket. Mitt modersmål är svenska och det har jag rätt att tala med mina anhöriga. Talar jag däremot med kabinpersonalen, talar jag engelska. Stewarden (som enligt flera passagerare) verkade fullständigt idiotisk, brydde sig bara om 2 killar längst fram där han fjäskade i 12 timmar.
    I Bangkok vid mellnlandningen från Saigon, fick vi inte gå av planet och personalen talade om att de inte kommer att vara tillgängliga på de 2 timmar planet skulle städas och göras i ordning. Jag bad om ett glas vatten eller att jag själv kunde hämta om jag fick veta var det fanns, men det var fullständigt omöjligt. Vi var ca 30 personer kvar som skulle vidare och hade de varit lite serviceminded hade de gett varje passagerare som skulle vara kvar på planet varsin flaska vatten före landningen, vilket andra bolag gör när man inte får gå av planet.
    Passagerare bakom oss var så arga att de bad om reklammationspapper att fylla i, men vad gör personalen med de pappren ??? de blev utan sin specialmat som var förbeställd 2 gånger.
    När frukosten serverades fick vi drycken 45 minuter senare och té var redan slut, kaffe o vatten kunde man få med fördröjning. Brickan hann plockas undan och då kom nästa personal och tänkte dela ut en ny bricka med frukost. Ingen visste vad den andra gjorde. Vem har de här som chef ?? Det finns ingen organisation över huvud taget, bara missnöjd, oengagerad personal som endast pratar med varandra, inte med kunderna. Jag kommer att tala om för alla jag känner om detta och sprida detta på nätet, för så här ska det inte gå till och hur man kan få det här flygbolaget till europas bästa….hur har man gått tillväga för att få ett sånt betyg. ALDRIG MER TURKISH AIRLINEs, det oorganiserade, bolaget med outbildad och osolidarisk och framför allt personal som inte vet att jag faktiskt betalat för att få varm mat, dryck och ett vänligt bemötande. vi är många som lovade varandra att tala om verkligheten, inte mörka och säga att allt är O.K. när det inte är det.
    Jag har rest med ett 40-tal olika bolag under en 35-årsperiod så jag har lite att jämföra med.Tack för ordet !!!

  • Jag har rest med Turkish Airlines flera gånger och jag anser att detta är ett av världens bästa flygbolag. Väldigt generös service, fri bar, fina flygplan och bekväma säten. På vilket annat bolag får man på en flight inom Europa varm mat, hörlurar och fri bar? Imorgon ska jag resa med dem till Bangkok och det ser jag fram emot!

  • Jag har rest med Turkish Airlines ett tjugo tal gånger och har varit jätte nöjd med den service de erbjuder sina resenärer, har rest med ett trettio tal andra bolag också inte kan jämföra dessa med den service som Turkish Airlines har. De är riktigt bra!

  • Nyligen rest med Turkish Airlines från Göteborg till Istanbul, ToR. De får bästa betyg. Trevlig kabinpersonal. Mycket god mat inklusive öl eller vin till maten. Kan inget mer begära. Rekommenderas. Dessutom billigt. Däremot att Landvetter tar 615 svk för en parkeringsruta i knappt 6 dygn är ocker!!

  • Turkish Airways har förvisso väldigt fin lounge men personalen – en katastrof. Jag åkte nyligen till och från Bangkok. På ena vägen tappade en flygvärdinna bestick och små matrester på min vän som satt närmst gången. Dessutom missade de att plocka upp allt. De ville inte heller be om ursäkt. Utan ignorerade misstaget helt.

  • Satt just och läste kommentarer ovan och känner mej tvungen att höja min röst.
    Turkish Airlines är utan tvekan det bästa flygbolag jag rest med, alla kategorier. Det gäller korta som långa distanser
    Jag flyger i snitt 2ggr/vecka och i detta ingår en hel del långflygningar världen över. Alla flygbolag har mardrömsscenarion då och då. Den kritik som står ovan är punktmarkerad oturs-kritik som inte säger något om flygbolaget. Idag har det gått så långt att jag väljer Turkish Airlines så fort det finns möjlighet, t om när jag gör trans-atlantiska flygningar som egentligen gör mellanlandning i istanbul till en omväg. Mat (i synnerhet), service och bekvämlighet. Speciellt är deras business class outstanding.
    Quatar Airways är rankad högre men kan med hela min själ säga att det är en falsk rankning. Turkish Airline är inte bara europas bästa flygbolag. Jag kan med goda referenser och efter att ha flugit flera ggr med i princip alla bolag, hävda att de just nu är världens bästa.

    De absolut sämsta just nu skulle jag säga är Air France, Garuda Indonesia och tro det eller ej; SAS

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *