Tester med biobränsle framgångsrika

Biobränsle - utvecklingen går framåt. Bild: mediafreedominternational.org
Biobränsle – utvecklingen går framåt. Bild: mediafreedominternational.org

Under sex månader har man testat biosyntetiskt bränsle hos Lufthansa. Igår släppte man de första positiva resultaten. Totalt har det utförts 1187 biobränsleflygningar mellan Hamburg och Frankfurt. Enligt de första beräkningarna har CO2-utsläppen minskat med 1471 ton. Total förbrukning av biokerosenemix uppgick till 1556 ton.

“Vårt burnFAIR- projekt har gått smidigt och vi är väldigt belåtna med resultatet. Som väntat visade biobränsle sitt värde i den dagliga flygverksamheten”, bekräftar Joachim Buse, vicepresident för Lufthansas biobränsleenhet.

Den första reguljära flygningen över Atlanten till USA har nu schemalagts till den 12 januari 2012. En Boeing 747-400, som bär omkring 40 ton av biosyntetiskt bränslemix, kommer att flyga från Frankfurt till Washington. Bara under denna resa räknar Lufthansa med att minska CO2-utsläppen med 38 ton. Det motsvarar CO2-utsläppen under sex flygningar mellan Frankfurt och Berlin.

Flygindustrin har satt upp ambitiösa mål när det gäller klimatskydd och mycket har redan förbättrats. I linje med IATA:s branschgemensamma mål, måste flygbolagen minska sina CO2-utsläpp med 50 procent netto till år 2050 jämfört med 2005. “Om vi vill skydda vårt klimat och därmed vår framtid på ett hållbart sätt, behöver vi innovativa idéer och teknik och ett miljövänligt alternativ till fossila bränslen – särskilt mot bakgrund av den växande efterfrågan på rörlighet i hela världen”, säger Christoph Franz, ordförande i Deutsche Lufthansa AG:s styrelse.

Biosyntetiskt fotogen är lika tillförlitligt som traditionellt bränsle, men de miljömässiga effekterna är mycket mer positiva. Tack vare den högre energitätheten av biobränsle har det varit möjligt att minska bränsleförbrukningen med mer än en procent. Dessutom innehåller biosyntetisk fotogen varken svavel eller aromatiska föreningar.

Principen bakom biobränsle är enkel och bygger på kolcykeln. Genom fotosyntesen drar växter till sig CO2. När flygmotorer bränner biobränsle, släpps CO2 tillbaka ut i atmosfären. Biobränsle släpper ut ungefär 50 procent mindre CO2 än traditionella fossila bränslen.

“Som ett nästa steg kommer vi att fokusera på lämplighet, tillgänglighet, hållbarhet och certifiering av råvaror. Men först måste vi utnyttja denna marknad. Dock kommer Lufthansa bara att fortsätta med försöken om vi kan säkerställa volymen av hållbara, godkända råvaror som krävs för att upprätthålla verksamheten”, understryker projektledare Joachim Buse.

Under perioden 15 juli-27 december 2011 användes Lufthansa Airbus A321 för att bedriva regelbunden lufttrafik på rutten Hamburg-Frankfurt. En av flygplanets motorer drevs av en 50-50 blandning av vanligt bränsle och biosyntetiskt fotogen. Syftet med dessa långsiktiga studier har varit att få erfarenhet av biobränsleanvändning och samla långtidsstatistik. Samtidigt möjliggör testflygningarna att mäta och analysera biobränslens miljöpåverkan, men också motorernas livslängd och behov på underhåll.

Mer information om Lufthansas projekt hittar du här.

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Melbournes musikscener

Foto: Kristoffer Granath – Passionaire I veckans sista blogginlägg om Melbourne lyfter...
Läs mer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *