Norweigan lägger Europas största flygplansorder

Foto: Hans Olav Nyborg
Foto: Hans Olav Nyborg

Norwegian har tecknat avtal med både Airbus och Boeing om köp av 222 nya flygplan. Bolaget köper 122 flygplan från Boeing, varav 100 stycken är det nya flygplanet Boeing 737 MAX8. Norwegian blir Boeings europeiska lanseringskund för den nya flygplanstypen. Norwegian har även tecknat avtal med Airbus om att köpa 100 Airbus A320neo. Köpordern har ett samlat listprisvärde på 127 miljarder norska kronor. Norwegian har också säkrat köprättigheter för ytterligare 150 flygplan från de två flygplansproducenterna.

Avtalet med Boeing innebär köp av 122 flygplan; 100 Boeing 737 MAX8 och 22 Boeing 737-800. I avtalet ingår även en option på ytterligare 100 Boeing 737 MAX8. Samtidigt har Norwegian tecknat avtal med Airbus om att köpa 100 Airbus A320neo med en option på ytterligare 50 stycken. Det är första gången som Norwegian köper flygplan från Airbus. Den totala köpordern har ett kontraktsvärde baserat på ett listpris på 127 miljarder norska kronor.

De 22 nya Boeing 737-800 flygplanen är av samma flygplanstyp som Norwegian i snabb takt fasar in i sin flotta. Infasningen av de nya flygplanstyperna startar 2016.

Norwegians avtal om att köpa 222 flygplan är den största flygplansordern som någonsin gjorts i Europa. Ordern är dessutom den enskilt största investeringen ett bolag på Fastlands-Norge har gjort och i nivå med de största norska investeringarna inom olja och gas.

Foto: Hans Olav Nyborg
Foto: Hans Olav Nyborg

Historisk milstolpe

– Det är en historisk dag för Norwegian. Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia. Vi har säkrat en förnyelse av vår flygplansflotta under många år framöver och är mycket nöjda med de avtal och villkor vi har fått från både Airbus och Boeing, säger Norwegians VD och koncernchef Bjørn Kjos.

– Vi är också komfortabla med finansieringen framöver. Norwegian har nått en så pass stor storlek att vi med fördel kan ha två flygplansleverantörer, både för att säkra tillräckligt med flygkapacitet, flexibilitet men inte minst för att kunna dra nytta av konkurrensen mellan två producenter, säger Kjos.

Viktigt att vara långsiktig

– Den internationella flygtrafiken kommer att öka de kommande åren och Norwegian har som klart mål att vara en stabil och stark aktör i konkurrensen om flygpassagerarna. Vi kommer fortsätta att ge våra kunder en god reseupplevelse till ett lågt pris och leva upp till vår vision om att alla ska ha råd att flyga. Nya flygplan är en vinn-vinn situation både för våra passagerare, för miljön och för att vi som bolag ska kunna hålla nere våra kostnader. Ideellt sett vill vi ha en flygplansflotta där flygplanen skiftas ut vart sjunde år. För att kunna göra det krävs det att vi planerare minst 10-20 år framöver i tid. De äldsta flygplanen i dagens flygplansflotta kommer att säljas eller hyras ut, säger Bjørn Kjos.

– När Norwegian, 2007, beställde 42 nya Boeing 737-800 flygplan var det många som menade att vi gapade för högt. Historien har visat att beslutet var helt riktigt för att säkra vår konkurrenskraft och sänka våra kostnader. I efterhand har vi utökat ordern flera gånger då vårt flygplansbehov har varit betydligt större än vad vi förutsåg för fem år sedan. Jag förstår om många tycker att dagens order är för stort för ett norskt flygbolag. Men vi bidrar gärna med att sätta Norge på kartan i ett internationellt sammanhang och markera att vi som Skandinaviskt bolag kan ta upp konkurransen med andra europeiska flygbolag, säger Kjos.

Piloterna Mårten och Louise.
Piloterna Mårten och Louise. Foto: Norweigan

Europeiska flygplan in i flottan

– Vi är mycket nöjda över att kunna hälsa Norwegian välkommen som ny Airbuskund. Airbus A320neo sätter en ny industristandard då den ger bättre komfort för kunderna i tillägg till att den är mer miljöeffektiv, säger John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers.

Airbus A320neo är en helt ny flygplanstyp för Norwegian. ”Neo” är en förkortning för ”New Engine Option”, och som med Boeings MAX8, innebär det en förbättring av en redan befintligt flygplanstyp främst genom mer effektiva motorer. Neo kommer att ha 15 procent lägre bränsleförbrukning än dagens A320 och är därmed både mer kostnadseffektiv och miljövänligare.

Norwegian, en viktig samarbetspartner för Boeing

– Norwegian har en av de största 737-flottorna i Europa och varit en viktig samarbetspartner för Boeing enda sedan Norwegians uppstart, säger Aldo Basile, VP Sales Europe, Boeing Commercial Airplanes.

– Bolaget har haft stora framgångar med sin lågkostnadsmodell sen uppstarten 2002, något som kommit både passagerare och ägare till godo. Vårt nya flygplan 737 MAX8 använder mindre bränsle än sin föregångare vilket innebär att Norwegian inte bara minskar sina kostnader, men också får en ännu mer miljövänligare flygplansflotta, fortsätter Basile.

Thomas Ericsson, Kapten på Norwegian. Foto: Ulf Berglund/TV3.
Thomas Ericsson, Kapten på Norwegian. Foto: Ulf Berglund/TV3.

Lanseringskund i Europa

Norwegian blir först i Europa med att få den nya Boeing 737 MAX8 levererad och blir därmed lanseringskund för Boeing i Europa. Flygplanet har bland annat en omdesignad motor som ger 10-12 procent lägre bränsleförbrukning än dagens 737-800. Jämfört med en 737-800 från 2001 är bränslebesparingen 15-20 procent, en stor miljövinst och en kraftig kostnadsreduktion för bolaget.

Efter dagens avtal har Norwegian 150 köprättigheter samt totalt 277 flygplan på order som ännu inte är levererade. Inkluderat i de 277 är 55 tidigare köp av Boeing 737-800. I tillägg har Norwegian säkrat leverans av 6 Boeing 787 Dreamliner för sin långdistanssatsning.

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Hotel Taburiente, Teneriffa

Tredje natten på Teneriffa bodde vi i huvudstaden Santa Cruz på Hotel...
Läs mer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *