Jag hittade paradiset – Isla Holbox

Under mina två veckor i Mexiko avslutade jag och min kille på den lilla ön Isla Holbox. Ön ligger nordväst om Cancun och är 24 kilometer lång. Vägen hit var lång, vi reste med buss från Tulum i två timmar till Cancun för att sedan byta till en annan buss som tog drygt tre timmar till Chiquila. Denna busstur var intressant, man fick se många små byar och hur fattigt vissa delar av Mexiko är, det var raka motsatsen till Playa del Carmen som jag tyckte var väldigt lyxigt. Väl framme tog vi en liten speedbåt i tio minuter. Jag blev lite förskräckt när vi kom fram till bryggan, var detta Isla Holbox? Första intrycket var inte ”wow vilket paradis” och jag blev lite nervös, det var ju jag som ville hit …

På väg till hotellet i golfbil. Foto: Privat
Hotellets pool. Foto: Privat
Stranden framför hotellet. Foto: Privat

Ön består av sandvägar och är i princip fri från bilar, färdmedlet som används är istället golfbilar så vi tog en sådan till hotellet. Väl framme vid hotellet pustade jag ut, vi hade kommit till paradiset och hotellet var jättefint, det låg 50 meter från vattnet. Vi möttes av kritvit sand med massor av snäckor och grönt, blått hav. Fågellivet är rikt, vi såg mycket pelikaner men tyvärr inga flamingos. Lika så fiskelivet, de flesta på ön försörjer sig på fisket och de flesta restaurangerna erbjuder fisk som fångats tidigare under dagen.

Rikt fågelliv. Foto: Privat
Foto: Privat

Vi stannade här fem nätter. Dagarna började med fruktsallad och omelett, sedan var det solstolen som gällde. Vattnet här är väldigt långgrunt och lugnt, jag gick och gick och gick men det blev ändå inte djupt. Mycket tid spenderades i vattnet med en bok då det var väldigt varmt på land. För den som vill vara aktiv finns det en del att göra på ön. Hotellet erbjöd bland annat snorkel- och fisketurer samt lektioner i kitesurfing. Vi valde dock att spendera mesta tiden i varsin solstol, gå långa promenader, läsa böcker och ha det allmänt skönt helt enkelt. Jag var tyvärr sjuk två dagar, vilket även bidrog till att vi mest tog det lugnt. Från början hade vi tänkt hyra en golfbil och utforska ön mer. Dagarna på stranden förgylldes av en liten pojke som bodde på hotellet tillsammans med sin mamma. Det var fullfart på lillkillen medan mamman försökte jobba. Han lånade hennes Iphone som fick vara med om det mesta. Plötsligt snubblade han i sanden, woops där dök telefonen i sanden, en stund senare gungade han i en hängmatta och kräktes, givetvis över mobilen.

Spännande fortsättning på måndag, trevlig helg!
// Anna

Bada, bada, bada! Foto: Privat
På promenad. Foto: Privat

Skrivet av
Mer från Flygstolen

Hotell Santorini

Underbart vackra Santorini. Vi skrev om ön i fredags där du kan...