Peking dag två

Hej! Här kommer den spännande fortsättningen på vår Pekingresa

Vi hade planerat att vi skulle ta tåget till Badaling för att gå på Kinesiska muren, så tidigt på morgonen åkte vi tunnelbana till Beijing North Train Station för att ta 09.33 tåget. Hade läst nånstans att det skulle gå ett då men icke, det var vintertider som gällde nu och nästa gick ca 3 timmar senare … Vi åkte tillbaka till hotellet och planerade om dagen.

En hyfsat kort promenad på kartan blev en ganska lång promenad till Temple of Heaven där vi strosade runt bland “äldre” kineser som dansade, sjöng och utövade Tai Chi.

Temple Of  Heaven är ett enormt tempelområde med en massa fina byggnader, vi gick runt och kikade och fotade massor. När vi gått igenom hela området och ut på andra sidan skulle vi ta taxi tillbaka men INGEN ville köra oss, vi fattade ingenting så det var bara att fortsätta gå.

Tai Chi i Temple of heaven park. Foto:Kimmo
Hall of Prayer for Good Harvests, Temple of heaven Foto: Kimmo
Temple of heaven. Foto:Kimmo
Temple of Heaven. Foto:Kimmo

Efter att ha gått hur långt som helst (det var i alla fall så det kändes) kom vi fram till Pearl Market, en marknad med massor av klockor, elektronik, skal till telefoner, skor, kläder o.s.v., allt till helt sanslöst låga priser … Efter en lunch och ny energi gick 12-åringen bananas, tröttheten försvann totalt och shoppandet var i full gång igen  … ett par timmar senare och några Yen fattigare fick jag bära kassar och väskor till hotellet. Rast vila och vidare med tunnelbana till Silk Market och ännu mera shopping.

Pearl market Foto:Kimmo
Silk market Foto:Kimmo

När vi skulle hem till hotellet igen fick vi ingen taxi, så vi tog tunnelbanan. Jag har aldrig sett så mycket folk trängas, det var som på film! Ansikten tryckta mot fönster och dörrar och ingen gick av där vi skulle på men de tryckte in fler, vi hade köpt en resväska i större modell så det var ju inte en chans att vi kunde hoppa in. Tågen kom som tur var varannan minut så efter ca en halvtimme kunde vi trycka oss in. En blondin och en utan hår som är ett huvud längre än alla andra blev ganska uttittade den Tbana resan :-) Kul erfarenhet!

Fullproppat på tunnelbanan Foto:Kimmo

Kvällen slutade på en av hotellets restauranger, en helt fantastisk sushirestaurang. Nästa inlägg från Kina blir om The Great Wall of China!

// Kimmo

Skrivet av
Mer från Kimmo

Bangkok

Mitt första intryck av Bangkok, Thailands huvudstad, har jag redan skrivit lite...