Flygtidsreglering

Foto: joegus74
Foto: joegus74

Förra veckan höll EU:s transportråd en debatt mellan transportministrar rörande säkerhetsrisker inom flyget. Det handlade främst om trötthet bland piloter och annan flygande personal.

Danmark, som nu leder EU, tog initiativet till diskussionen. Man anser att det finns en allvarlig säkerhetsrisk med trötta piloter. Detta ämne har ju kommit upp den senaste tiden där det bland annat rapporterats om piloter som somnat vid spakarna.

EU-ledningen har presenterat ett program där man slår fast att flygtidsreglering för piloter och kabinpersonal måste baseras på vetenskapliga undersökningar. Trötthet bland piloter anser man vara ett allvarligt ämne och då flyget tros öka framöver måste man ta tag i detta problem. Framtida flygtidsreglering måste sätta passagerarnas säkerhet främst, framför flygbolagens kommersiella intressen, anser man.

European Aviation Safety Agency (EASA) har nyligen publicerat ett förslag för hur man ska ta tag i frågan om bland annat trötta piloter. Piloternas företrädare anser dock att förslaget fortfarande har brister och inte tar tillräcklig hänsyn till vetenskapliga undersökningar på området. Piloter kan fortfarande bli tvungna att landa ett flygplan efter att ha varit vakna i 20-21 timmar.

Källa: TravelReport.se

Taggar i artikel
, , , ,
Skrivet av
Mer från Flygstolen

Musik, konst och festivaler i Melbourne

Foto: Passionaire Att Melbourne tidigare i år hamnade på andra plats på världskända...
Läs mer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *