Dag 2 i Köpenhamn.

Hej alla underbara läsare.

Hoppas alla har haft en super trevlig helg och är lika glada som vi på flygstolen över att vara tillbaka på jobbet denna måndag morgon!

Jag fortsätter min resa i Köpenhamn och varför inte starta med en runda på världens lägsta shoppinggata?  strøget.

Precis vid ingången till strøget, här får man tränga sig fram! privat bild.

Denna gatan sträcker sig från rådhusplatsen i väst till kongens nytorv i öst.
längst ströget gör man inte så mycket mer än att titta och shoppa, shoppa och titta, provar och köper, äter och shoppar… ungefär så såg även de första 3 timmarna på våran dag ut. Det är en märklig känsla att vandra in på h&m och sedan gucci, mullberry,louis vuitton m.m. Ströget bjuder på alla butiker du kan tänka dig, från dom minsta småbutiker till stora varumärken och allt där emellan.

Efter många timmars shopping  hittade vi en jätte mysig italiensk restaurang som låg i en bakgata från strøget där vi åt lunch vid 2-3 tiden för att fylla upp batterierna. Vi blev serverade en stor portion med pasta och lax som smakade så enkelt och så gott, tänk på att alltid gå bort ifrån dom stora gatorna för att bli serverade den lite bättre maten till det lite bättre priset.
Efter en stor portion mat och cola vandrade vi vidare ner för strøget för att se vad vi kunde hitta för kul. Självklart var vi tvugna att stanna i LEGO butiken för att kolla dom stora legoskulpturerna, likaså Disney butiken och försöka klämma sig i en törnrosa klänning ( det gick inte), vi kollade på en magdansös, någon som jongelerade med bollar på en boll, hittade en och annan silver samt guldman innan vi hittat fram till ett Guinness World Record museum som vi bara var tvugna att besöka!

Utan för museet hittade jag världens längsta man... 272 cm när han dog 22 år gammal. Privat bild.

Här inne träffade vi världens tyngsta man. hur kan man bli så tjock? Privat bild

Efter 2 timmars springande upp och ner i museet för att läsa, titta och prova allt begav vi oss ut mot strøget igen.
In och ut i butiker dom sista minuterna innan dom stängde och sen mot hotellet för en dusch.

Efter vi lämnat av alla shoppingpåsar på rummet tog vi en super mysig cykeltaxi bort till Christiania för att se hur Köpenhamns “frizon” verkligen såg ut.

Christiania är en frizon för människor med alternativa stilar, samhället skapades 1971 av ett gäng med hippies och består av ett 34 hektar stort område mitt i stadsdelen av christianshavn. När du inträder Christiania finner du mängder med grafittimålade hus, försäljare, billiga matställen och utgångspunkten då Pusher street där folk står öppet och säljer knark i form av Hasch, Marijuana, LSD , m.m.
Vi tyckte det räckte med en Christiania öl för 20 dkk och satte oss på en pub mitt i området.
Detta är ett område som tillhör att besöka under sin vistelse i Köpenhamn, och det är en upplevelse som jag sent kommer glömma och råder alla att besöka det.

Det är strängt förbjudet att fotografera inne i området och speciellt runt Pusher street av förståeliga anledningar.
Kameror och mobiler blir förstörda för dom som försöker så jag hade ingen riktigt lust att prova mig på det.. Däremot hittade jag en grundlag som ni kan se nedan!

Christianias grundlag! BIld lånad ifrån http://traveljapanblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/07/img_6062.jpg

Efter vår lilla trip till Christiania tog vi en promenad tillbaka till ströget och satte oss på en kinesisk restaurang för att äta gott och ha en mysig avslutning på kvällen. Restaurangen hade ett jätte trevligt läge men maten var under all kritik och en cola gick på 44 dkk… trots detta hade vi en fantastisk dag och jag längtar redan efter att åka tillbaka till köpenhamn.

/ Caroline
Skrivet av
Mer från Flygstolen

Gå på banken i Paris

I Paris sparar man inte på effekterna! Denna konceptbank för BNP Paribas...